Jak wykorzystać modę na portale społecznościowe do celów dydaktycznych?

Jak wykorzystać modę na portale społecznościowe do celów dydaktycznych?

Bardzo dużą popularnością w śród uczniów cieszą się portale społecznościowe[i], które istnieją dzięki zgromadzonej wokół niej społeczności. Do najpopularniejszych w naszym kraju należą Facebook i Nk.pl (dawnej nasza-klasa.pl). Główna cechą serwisów społecznościowych jest możliwość tworzenia przez każdego użytkownika swojego własnego profilu. Strona taka zawiera podstawowe informacje o osobie, daje możliwość umieszczania swoich zdjęć oraz wymiany opinii pomiędzy znajomymi itp.
Czy istniej możliwość wykorzystania tej mody do celów dydaktycznych? Większość z nas pamięta zapewne ze swoich czasów szkolnych tzw. albumy, które przygotowywane były na polecenie nauczyciela, a dotyczyły jakiś postaci historycznych. Album taki zawierał najczęściej życiorys postaci, jej zdjęcia itp. Wykonanie takiej pracy przez ucznia miało na celu przybliżyć i poszerzyć wiedzę o życiu, twórczości i działaniach jakieś postaci historycznej.

Wyżej opisany pomysł możemy uwspółcześnić, tak aby forma przygotowywanej pracy była bardziej atrakcyjna dla naszych uczniów i poprosić przygotowanie „profilu w portalu społecznościowym” dla wskazanej przez nas postaci. Oczywiście nie powinno się wskazywać konkretnego serwisu, który działa w sieci Internet, bo może to spowodować duże komplikacje, gdy pojawi się na nim na przykład profil Fryderyka Chopina, czy Marii Skłodowskiej-Curie. Do tego celu możemy wykorzystać oprogramowanie SMART Notebook i odpowiedni szablon przygotowany do tego celu, który ułatwi pracę uczniom i zapewni jednolitość prac oraz ewentualnie dalsze działania. Szablon w postaci pliku programu SMART Notebook można pobrać pod adresem https://www.tablice.net.pl/wp-content/uploads/2020/04/Postać-historyczna.notebook. Przypomnijmy, że licencja na to oprogramowanie pozwala na legalne instalowanie oprogramowania przez uczniów szkoły, która posiada tablicę interaktywną SMART.

Konieczne jest, aby na początku nauczyciel określił pewne minimum, które musi znaleźć się w każdej pracy, ale również nie powinno się wykluczać własnych pomysłów młodzieży co do rozwijania treści i szablonu. Oczywiście cała praca może być realizowana w metodzie projektów. Informacje i zdjęcia do przygotowania profilu uczniowie mogą wyszukać w sieci Internet lub zaczerpnąć z innych źródeł. Kolejnymi mutacjami pomysłu, mogą być:

  • przygotowanie profilu nie dla jednej osoby, ale całej grupy ludzi na przykład Skamander (grupa literacka), czy Zgromadzenie Filaretów,
  • wykonanie przez pojedynczych uczniów, w ramach projektu, profili dla każdego członka grupy oraz wspólnie na koniec profilu grupy (poszczególne strony mogą być ze sobą połączone za pomocą linków),
  • w przypadku kiedy każdy uczeń wykonuje profil postaci, które są sobie współczesne, można pokusić się o próbę pewnych interakcji pomiędzy nimi na ich tablicach w poszczególnych profilach.

Pomysł został zaczerpnięty ze strony Pani Amber Coggin z Alabamy, która jest nauczycielem i certyfikowanym trenerem SMART Board (polecamy inne przykłady i pomysły http://smartboardgoodies.com/). Znajdziemy tam również inne szablony portali społecznościowych np. Facebooka (http://images.pcmac.org/SiSFiles/Schools/AL/MobileCounty/CollierElementary/Uploads/DocumentsCategories/Documents/FacebookTemplate_3.notebook).

Arkadiusz Stefan


[i] http://pl.wikipedia.org/wiki/Portal_spo%C5%82eczno%C5%9Bciowy

 

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #2064a1;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 350px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}