Z cyklu “Przepis na lekcję” Odcinek 12. Warstwy

Z cyklu “Przepis na lekcję” Odcinek 12. Warstwy

Z cyklu “Przepis na lekcję”
Odcinek 12.
Warstwy

Tort czekoladowy. Przekładany kremem. Gdzieniegdzie owoce, najlepiej maliny. Warstwa na warstwie. Dopiero po przekrojeniu i spojrzeniu z boku widzimy, że warstw jest kilka.

Nie mogę przestać myśleć o tej cukierniczej analogii, tworząc niektóre ćwiczenia w programie SMART Notebook. Mam na myśli oczywiście ingerencję w kolejność elementów na stronie. Dzięki tej funkcji, możemy tworzyć oryginalne, niepowtarzalne ćwiczenia. Uwierzcie, możliwości jest naprawdę wiele! Pokażę zaledwie kilka z nich, ale gdy odkryjecie warstwy, z pewnością przyjdą Wam do głowy kolejne pomysły.

Składniki:

  • SMART Notebook,
  • dowolne elementy: kształty, grafika, tekst,
  • tablica interaktywna lub monitor SMART.

Przygotowanie:

  • Uruchom program SMART Notebook (dowolną wersję, także basic).
  • Zastanów się, jakie ćwiczenie chcesz zrobić. Przygotuj tekst i obraz.
  • Umieść treść, która będzie początkowo niewidoczna dla uczniów.
  • Zasłoń ją kolejnym elementem.
  • Jeśli warstwy są w złej kolejności, “przełóż je”: kliknij na jeden z elementów, wybierz “Właściwości”, a następnie: “Kolejność” i “Przenieś na przód” lub “…na tył”.

Przykłady ćwiczeń z wykorzystaniem warstw

Gumka

  • Chyba najprostsze ćwiczenie do przygotowania. A sprawia tyle radości, zwłaszcza młodszym uczniom!
  • Napisz tekst lub wklej obraz i zamaż go pisakiem (UWAGA – wybierz odpowiednią grubość pisaka i taki sam kolor, jaki ma tło).
  • Uczniowie lub nauczyciel podchodzą do tablicy i gumką zmazują pisak. Powoli ujawnia się treść zapisana pod spodem.
  • Wykorzystujemy fakt, że gumka w programie SMART Notebook zmazuje tylko pisak, nie jest w stanie zmazać obrazu czy pisma komputerowego.
  • Obok ćwiczenia warto wstawić symbol gumki, by dać sygnał, że należy jej użyć 🙂
  • Symbol (obrazek) gumki możemy połączyć z narzędziem gumki (właściwości – połącz z narzędziem – gumka). Jeśli tak zrobimy, po kliknięciu na symbol, uruchomimy gumkę.

Lupa

  • Umożliwia ujawnianie ukrytej treści. Uczeń podchodzi do tablicy i przesuwa lupę, szukając ukrytych napisów, na przykład odpowiedzi do ćwiczenia.
  • Dodaj treść, na przykład kontury państw. Podpisz obrazki, używając takiego samego koloru pisaka, jak tło.
  • Z galerii wybierz lupę (użyj funkcji wyszukiwania, wpisz “lupa”. Przenieś na slajd lupę, która ma białe, przezroczyste szkło. Tylko tę można modyfikować).
  • Kliknij na lupę i przejdź do właściwości. Zauważ, że otworzyła się zakładka “Efekt wypełnienia” i “Wypełnienie ciągłe”. Zmień teraz kolor szkła lupy na bardziej kontrastowy, na przykład brązowy.
  • Teraz musisz się upewnić, że napisy są przeniesione “na przód”. UWAGA: na slajdzie znajdują się również obrazy (kontury państw). Jeśli one będą “na przodzie”, ćwiczenie nie będzie działało. A zatem ważna jest kolejność przenoszenia lupy i napisów “na przód”. Zacznij od lupy, potem przenieś napisy.
  • Jeśli lupą odsłaniasz tylko tekst, na przykład odpowiedzi do ćwiczenia, kolejność łatwiej ustalić – metodą prób i błędów 🙂
  • Pamiętaj, że tekst, który ujawnisz za pomocą lupy, musi być w kolorze tła. Czasem trudno “trafić” w dobry kolor. Jeśli nie pamiętasz, jaki kolor ma tło, podświetl napis (kliknij na niego) i wejdź we “właściwości”. Zauważ, że obok palety kolorów jest pipeta. Wybierz ją i “pobierz” próbkę koloru tła. Napis automatycznie dopasuje się do tła.

Przenoszenie odpowiedzi

  • Przygotuj pytanie i grafikę (zamiast grafiki możesz użyć dowolnego kształtu, wypełnij go kolorem). Pytanie zapisz na górze, grafikę umieść po lewej stronie.
  • Po prawej stronie zapisz prawdziwe i fałszywe odpowiedzi. Uwaga – każdą zapisuj jako osobny tekst.
  • Upewnij się, że poprawne odpowiedzi są przeniesione na przód, a fałszywe na wierzch. W tym celu wybierz napis, rozwiń strzałkę widoczną w prawym górnym rogu, wybierz “kolejność” – przenieś na przód/przenieś na tył.
  • Uczniowie wskazują poprawne odpowiedzi a następnie przeciągają je na grafikę. Poprawne odpowiedzi będą widoczne, fałszywe ukryją się pod obrazkiem.

Wyciągane karteczki

  • W tym ćwiczeniu użyjemy kształtów. Narysuj 2 duże prostokąty, które podzielą stronę na pół (jeden z kwadratów może być szerszy). Wypełnij je tym samym kolorem, również obramowanie.
  • Z jednej strony, np. z lewej, zapisz pytania. Możesz wkleić zdjęcie.
  • Z prawej strony, wykorzystując kształty, narysuj prostokąt i trójkąt równoramienny. Wypełnij je kontrastowym kolorem (najlepiej jaśniejszym, niż tło; nie zapomnij o konturach, ładnej wyglądają, gdy są tego samego koloru).
  • Połącz (zgrupuj) kształty tak, by ułożyły się w strzałkę i obróć ją w poziomie.
  • Skopiuj strzałkę i wklej ją tyle razy, ile jest pytań.
  • Na strzałkach napisz poprawne odpowiedzi do każdego pytania. Zgrupuj pytanie z kształtem.
  • Ułóż strzałki z odpowiedziami równolegle do pytań.
  • Przenieś wszystkie strzałki na tył.
  • Przenieś duży prostokąt z prawej strony na tył.
  • Wsuń strzałki z odpowiedziami pod lewy prostokąt, zostaw na wierzchu same końcówki. Zablokuj strzałki – wybierz “Zezwalaj na przeniesienie w poziomie”
  • Zablokuj na miejscu prostokąty.
  • Gotowe!

Oczywiście można również po prostu zasłonić obrazkiem dobrą odpowiedź – na przykład w edukacji wczesnoszkolnej. Dzieci podpisują obrazki a następnie sprawdzają, czy nie popełniły błędu. A jeśli dodamy animację…. to już będziemy mieli kolejny przepis na lekcję;)

Mam nadzieję, że spodobał Wam się przepis na smartowski tort. Częstujcie się i szukajcie własnych smaków! 🙂

Magdalena Krupińska, konsultantka edukacyjna SMART

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #2064a1;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 350px;}