Z cyklu “Przepis na lekcję” Odcinek 4. Lesson Activity Examples: Activity Builder

Z cyklu “Przepis na lekcję” Odcinek 4. Lesson Activity Examples: Activity Builder

Szukasz inspiracji? Podoba Ci się mechanizm tworzenia aktywności (więcej w poprzednim odcinku “Przepisu na lekcję”)? Jeśli tak, ten przepis jest dla Ciebie!  W “Lesson Activity Examples” znajdziesz bowiem aż 19 różnych pomysłów na budowanie własnych ćwiczeń. Warto je przejrzeć, zobaczyć jak zostały stworzone i oczywiście modyfikować według swoich potrzeb. Są kolorowe, interaktywne i niemalże gotowe do użycia. 

Składniki:

  • SMART Notebook;
  • Galeria, zakładka Lesson Activity Examples i Activity Builder;
  • mechanizm tworzenia aktywności;
  • tablica interaktywna lub monitor SMART.

Przygotowanie:

  • Uruchom program SMART Notebook.
  • Otwórz Galerię, wejdź w zakładkę “Lesson Activity Examples” a następnie “Activity Builder”. 
  • Wybierz przykład, który Ci się podoba.
  • Zaznacz wszystkie zablokowane elementy (Edytuj → Wybierz wszystkie zablokowane elementy)
  • Odblokuj je.
  • Usuń angielskie napisy, dodaj własne.
  • Zaznacz pierwszy obiekt do przekształcenia w aktywne pole. 
  • Otwórz “Dodatki” a następnie → “Mechanizm tworzenia aktywności”.
  • Kliknij edytuj.
  • W pole “Zaakceptuj te obiekty” przenieś te elementy ze strony, które pasują (napisy, zdjęcia czy kształty)
  • Dodaj wszystkie pozostałe do odrzucenia.
  • Jeśli jest taka konieczność, zmień ustawienia – zdecyduj, jak mają się zachować zaakceptowane obiekty.
  • Jeśli na stronie ma być więcej aktywnych pól, ponów działanie z “Mechanizmem tworzenia aktywności”
  • Gotowe!  

Wskazówki

Jak modyfikuję?

Na pustą stronę w programie SMART Notebook przeciągam z galerii pierwszy przykład, czyli szablon pytania “Answer check 1”. Najpierw muszę odblokować wszystkie obiekty. Aby zrobić to szybko, z paska narzędzi wybieram “Edytuj” a następnie “Wybierz wszystkie zablokowane obiekty”. Teraz wystarczy rozwinąć właściwości jednego z nich i odblokować. Usuwam pytanie i piszę swoje, tak samo robię z odpowiedziami. Chcę usunąć wszystkie angielskie napisy, dlatego zaznaczam prostokąt pośrodku i wybieram “rozgrupuj”. Teraz mogę usunąć napis “drag text here”.

Pusty szablon wygląda tak:

Jak przyspieszyć pracę?

Szybciej zmodyfikujesz szablon, korzystając ze skrótów klawiszowych. Nie musisz się ich uczyć na pamięć – widnieją obok komend, na przykład szybciej rozgrupujemy elementy, gdy po kliknięciu na nie myszką, na klawiaturze wciśniemy Ctrl+R. Odblokuj = Ctr+j.

Dla najmłodszych

Nauczycielom grup przedszkolnych i edukacji wczesnoszkolnej z pewnością spodobają się szablony, w których dominują obrazki. Niektóre ćwiczenia w ogóle nie wymagają modyfikacji, na przykład Sorting 1. Sam pomysł przeniesienia na tablicę interaktywną lubianej przez dzieci… zabawki, wydaje się interesujący. Mowa o domku dla lalek! Uczniowie podchodzą do tablicy i umieszczają meble w poszczególnych pokojach. Zadanie uczy spostrzegawczości, rozwija funkcje poznawcze,  a jeśli poprosimy dzieci, by opisały rozmieszczenie elementów (obok, pod, nad), doskonalimy kompetencje językowe. 

W kolejnej zabawie (Freeform 1) dzieci z elementów umieszczonych na stronie budują twarz. Wybierają między innymi nakrycie głowy, okulary, kształt oczu, nosa. Na końcu obrazek mogą pokolorować. 

Przykłady z Galerii mogą być dla nas inspiracją. Spójrzmy na Labelling 3, w którym uczniowie podpisują różne typy pojazdów. Podobne ćwiczenie można stworzyć do lekcji o owocach, pieczywie, flagach, zwierzętach czy roślinach. Wystarczy umieścić na stronie obrazki i podpisy i określić pola aktywne w mechanizmie tworzenia aktywności.

Języki obce

Gotowe szablony z Galerii są idealne dla anglistów, nie tylko dlatego, że oryginalnie stworzono je w języku angielskim. Wiele ćwiczeń rozwija kompetencje językowe. Spójrzmy choćby na wspomniane powyżej ćwiczenia obrazkowe. Ćwiczenie Sorting 1 (domek) wspomoże naukę słownictwa związanego z domem, dniem codziennym, czy określaniem miejsca, z Freeform 1 (twarz) udoskonalimy opisywanie człowieka. Najciekawsze wydaje mi się ćwiczenie Freeform 2 – uczniowie umieszczają na mapie miasta budynek po wysłuchaniu nagrania ze wskazówkami. Podobne ćwiczenie możemy stworzyć sami – program pozwala na nagrywanie dźwięku (wstaw obrazek/ikonkę, we właściwościach klikasz “właściwości” a następnie “dźwięk”. Możesz wybrać plik z komputera albo rozpocząć nagrywanie. Nagranie nie może być dłuższe, niż minuta, to jednak w zupełności wystarcza.

Mapa

Uniwersalnym ćwiczeniem, do wykorzystania przez wszystkich nauczycieli, jest mapa. Modyfikuje się ją niezwykle łatwo. Możemy na przykład zamienić tylko angielskie nazwy na polskie, albo strzałki z nazwami geograficznymi do odkrycia umieścić w innym miejscu. Niestety, jeśli rozgrupujemy elementy, musimy utworzyć aktywność ponownie (czyli działamy w “Mechanizmie tworzenia aktywności”).

Niespodzianka

Zapraszam do skorzystania ze zmodyfikowanych przeze mnie szablonów: https://tiny.pl/t1lgw. Wystarczy otworzyć dwa pliki w programie SMART Notebook – mój i nowy, skopiować wybrany slajd i wkleić go do nowej lekcji. Jeśli planujemy częściej korzystać z jakiegoś szablonu, możemy przenieść go do zakładki “Moja zawartość”.

Magdalena Krupińska

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #2064a1;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 350px;}