Szukasz inspiracji? Podoba Ci się mechanizm tworzenia aktywności (więcej w poprzednim odcinku “Przepisu na lekcję”)? Jeśli tak, ten przepis jest dla Ciebie! W “Lesson Activity Examples” znajdziesz bowiem aż 19 różnych pomysłów na budowanie własnych ćwiczeń. Warto je przejrzeć, zobaczyć jak zostały stworzone i oczywiście modyfikować według swoich potrzeb. Są kolorowe, interaktywne i niemalże gotowe do użycia.
Składniki:
- SMART Notebook;
- Galeria, zakładka Lesson Activity Examples i Activity Builder;
- mechanizm tworzenia aktywności;
- tablica interaktywna lub monitor SMART.
Przygotowanie:
- Uruchom program SMART Notebook.
- Otwórz Galerię, wejdź w zakładkę “Lesson Activity Examples” a następnie “Activity Builder”.
- Wybierz przykład, który Ci się podoba.
- Zaznacz wszystkie zablokowane elementy (Edytuj → Wybierz wszystkie zablokowane elementy)
- Odblokuj je.
- Usuń angielskie napisy, dodaj własne.
- Zaznacz pierwszy obiekt do przekształcenia w aktywne pole.
- Otwórz “Dodatki” a następnie → “Mechanizm tworzenia aktywności”.
- Kliknij edytuj.
- W pole “Zaakceptuj te obiekty” przenieś te elementy ze strony, które pasują (napisy, zdjęcia czy kształty)
- Dodaj wszystkie pozostałe do odrzucenia.
- Jeśli jest taka konieczność, zmień ustawienia – zdecyduj, jak mają się zachować zaakceptowane obiekty.
- Jeśli na stronie ma być więcej aktywnych pól, ponów działanie z “Mechanizmem tworzenia aktywności”
- Gotowe!
Wskazówki
Jak modyfikuję?
Na pustą stronę w programie SMART Notebook przeciągam z galerii pierwszy przykład, czyli szablon pytania “Answer check 1”. Najpierw muszę odblokować wszystkie obiekty. Aby zrobić to szybko, z paska narzędzi wybieram “Edytuj” a następnie “Wybierz wszystkie zablokowane obiekty”. Teraz wystarczy rozwinąć właściwości jednego z nich i odblokować. Usuwam pytanie i piszę swoje, tak samo robię z odpowiedziami. Chcę usunąć wszystkie angielskie napisy, dlatego zaznaczam prostokąt pośrodku i wybieram “rozgrupuj”. Teraz mogę usunąć napis “drag text here”.
Pusty szablon wygląda tak:
Jak przyspieszyć pracę?
Szybciej zmodyfikujesz szablon, korzystając ze skrótów klawiszowych. Nie musisz się ich uczyć na pamięć – widnieją obok komend, na przykład szybciej rozgrupujemy elementy, gdy po kliknięciu na nie myszką, na klawiaturze wciśniemy Ctrl+R. Odblokuj = Ctr+j.
Dla najmłodszych
Nauczycielom grup przedszkolnych i edukacji wczesnoszkolnej z pewnością spodobają się szablony, w których dominują obrazki. Niektóre ćwiczenia w ogóle nie wymagają modyfikacji, na przykład Sorting 1. Sam pomysł przeniesienia na tablicę interaktywną lubianej przez dzieci… zabawki, wydaje się interesujący. Mowa o domku dla lalek! Uczniowie podchodzą do tablicy i umieszczają meble w poszczególnych pokojach. Zadanie uczy spostrzegawczości, rozwija funkcje poznawcze, a jeśli poprosimy dzieci, by opisały rozmieszczenie elementów (obok, pod, nad), doskonalimy kompetencje językowe.
W kolejnej zabawie (Freeform 1) dzieci z elementów umieszczonych na stronie budują twarz. Wybierają między innymi nakrycie głowy, okulary, kształt oczu, nosa. Na końcu obrazek mogą pokolorować.
Przykłady z Galerii mogą być dla nas inspiracją. Spójrzmy na Labelling 3, w którym uczniowie podpisują różne typy pojazdów. Podobne ćwiczenie można stworzyć do lekcji o owocach, pieczywie, flagach, zwierzętach czy roślinach. Wystarczy umieścić na stronie obrazki i podpisy i określić pola aktywne w mechanizmie tworzenia aktywności.
Języki obce
Gotowe szablony z Galerii są idealne dla anglistów, nie tylko dlatego, że oryginalnie stworzono je w języku angielskim. Wiele ćwiczeń rozwija kompetencje językowe. Spójrzmy choćby na wspomniane powyżej ćwiczenia obrazkowe. Ćwiczenie Sorting 1 (domek) wspomoże naukę słownictwa związanego z domem, dniem codziennym, czy określaniem miejsca, z Freeform 1 (twarz) udoskonalimy opisywanie człowieka. Najciekawsze wydaje mi się ćwiczenie Freeform 2 – uczniowie umieszczają na mapie miasta budynek po wysłuchaniu nagrania ze wskazówkami. Podobne ćwiczenie możemy stworzyć sami – program pozwala na nagrywanie dźwięku (wstaw obrazek/ikonkę, we właściwościach klikasz “właściwości” a następnie “dźwięk”. Możesz wybrać plik z komputera albo rozpocząć nagrywanie. Nagranie nie może być dłuższe, niż minuta, to jednak w zupełności wystarcza.
Mapa
Uniwersalnym ćwiczeniem, do wykorzystania przez wszystkich nauczycieli, jest mapa. Modyfikuje się ją niezwykle łatwo. Możemy na przykład zamienić tylko angielskie nazwy na polskie, albo strzałki z nazwami geograficznymi do odkrycia umieścić w innym miejscu. Niestety, jeśli rozgrupujemy elementy, musimy utworzyć aktywność ponownie (czyli działamy w “Mechanizmie tworzenia aktywności”).
Niespodzianka
Zapraszam do skorzystania ze zmodyfikowanych przeze mnie szablonów: https://tiny.pl/t1lgw. Wystarczy otworzyć dwa pliki w programie SMART Notebook – mój i nowy, skopiować wybrany slajd i wkleić go do nowej lekcji. Jeśli planujemy częściej korzystać z jakiegoś szablonu, możemy przenieść go do zakładki “Moja zawartość”.
Magdalena Krupińska