Z cyklu “Przepis na lekcję” Odcinek 23. SLSO i gotowe zasoby – Graphic Organizers

Z cyklu “Przepis na lekcję” Odcinek 23. SLSO i gotowe zasoby – Graphic Organizers

Jak w kilka minut przygotować inspirujące ćwiczenie indywidualne lub dla grup? Skorzystaj z gotowych zasobów w SMART Learning Suite Online! Mamy do wyboru cztery typy slajdów:

  • Activating Prior Knowledge (Aktywowanie wcześniejszej wiedzy 5 ćwiczeń),
  • Questioning & Reflections (Pytania i refleksje 12 ćwiczeń),
  • Manipulatives (Elementy ruchome 15 ćwiczeń),
  • Graphic Organizers (Organizator graficzny 21 szablonów).

Dwie ostatnie grupy ćwiczeń zostały dodane całkiem niedawno, we wrześniu 2020 roku. Różnią się od pozostałych możliwością edycji. Zanim zamienimy je w ćwiczenie indywidualne lub do wspólnej pracy, możemy przetłumaczyć napisy, dodać zdjęcie, link, czy instrukcję głosową. Warto z nich korzystać, nie tylko dlatego, że dzięki nim proces tworzenia lekcji jest znacznie szybszy. Są ładne wizualnie, kolorowe i dobrze przemyślane.

W dzisiejszym odcinku przyjrzymy się gotowych schematom wizualnym: mapom myśli, tabelom i diagramom. Mówiąc krócej organizatorom graficznym. Oryginalne, a jednocześnie dobrze nam znane, podobne nieraz widzieliśmy w poradnikach dotyczących aktywnych metod nauczania. Dzięki nim uczniowie ćwiczą myślenie, umiejętność analizy, wyciągania wniosków, lepiej zapamiętują informacje, a nawet uczą się, jak się uczyć! Zobaczmy zatem, jak je wykorzystać na naszej lekcji.

Składniki:

Przygotowanie:

  • Zaloguj się na swoje konto w SLSO. Jeśli nie masz jeszcze konta, stwórz je (bezpłatne konto aktywne będzie przez 45 dni).
  • Wybierz zielony prostokąt z napisem Add Activities, a następnie Graphic Organizers.
  • Przejrzyj dostępne szablony, zastanów się, który z nich będzie najlepszy do tematu lekcji, zadania, nad którym mają pracować uczniowie. W tej chwili masz do wyboru 21 gotowych map myśli, tabeli, diagramów.
  • Kliknij na wybrany slajd. Poczekaj chwilę, aż się załaduje.
  • Jeżeli są na nim jakieś napisy, które chcesz przetłumaczyć na język polski, kliknij na napis, następnie na kłódkę i wybierz Unlock. Teraz możesz zmienić napis. Pamiętaj o tym, aby go z powrotem zablokować. Uczniowie nie będą mogli go przesuwać. Wybierz strzałkę w prawym górnym rogu napisu i wybierz Lock. Zauważ, że taki napis możesz też usunąć: Delete, zduplikować: Duplicate, lub sklonować: Infinite Cloner.
  • Zamień ćwiczenie w aktywny slajd dla uczniów, po którym będą mogli np. pisać. Wybierz napis Convert to Activity znajdujący się na dole strony.
  • Zdecyduj, czy chcesz, by było to ćwiczenie indywidualne, czy dla grup. Wybierając Make this page a collaborative Workspace Activity przekształcasz slajd na ćwiczenie do współpracy. Na lekcji podzielisz klasę na dowolną liczbę grup. Cała klasa może też pracować wspólnie na jednym slajdzie.
  • Gotowe! Możesz dodać kolejne slajdy (wybierz niebieski prostokąt z plusem z lewej strony), lub zakończ edycję – kliknij Finish Editing.

Wskazówki

  • Wśród gotowych slajdów znajdziesz znane z metody tworzenia notatek, na przykład metodę Cornella, model Frayera, czy diagram Venna. jeśli wcześniej nie zetknąłeś/aś się z tymi nazwami, warto dowiedzieć się o nich nieco więcej, wzbogacą one Twoje metody dydaktyczne.
  • Możesz skorzystać z moich tłumaczeń: LINK.
  • Krótkie wyjaśnienie wszystkich szablonów znajdziesz w tym pliku pdf (poniżej zdjęcie jednej z trzech stron).

 

Magdalena Krupińska, konsultantka edukacyjna SMART

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #2064a1;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 350px;}