Wysokość górowania Słońca nad horyzontem – kąty i wzory. Część I

Wysokość górowania Słońca nad horyzontem – kąty i wzory. Część I

Kąty i wzory na obliczanie wysokości górowania Słońca nad horyzontem dowolnych punktów na Ziemi w południe pierwszych dni czterech pór roku

Część I

Ze wstępu do lekcji:

Twierdzę, że jednym z istotnych celów każdego etapu edukacji jest wprowadzenie uczniów (przez ich samodzielność myślenia, działania i postaw) w świat wiedzy naukowej.

Świadomie w tym miejscu nie precyzuję celów edukacyjnych formułowanych w postaci, co uczeń powinien poznać, rozumieć, umieć. Uważam, że (po zapoznaniu się z zaprezentowanymi niżej ćwiczeniami) każdy nauczyciel łatwo wytypuje szczegółowe cele dostosowane do własnych potrzeb edukacyjnych i wychowawczych.

Przedstawiam środek dydaktyczny (przyrząd) w postaci rysunku (kartograficzny rzut Ziemi na płaszczyznę) z pomocą którego uczeń – pod kierunkiem nauczyciela – (animując sytuacje i wykonując ćwiczenia interaktywne) staje się konstruktorem kątów, twórcą wyrażeń algebraicznych, odkrywcą wzorów i oblicza wysokość górowania Słońca nad horyzontem dowolnych punktów na Ziemi w południe pierwszych dni czterech pór roku.

Tematyczne kąty, wzory i obliczenia prezentuję w „systemie 4 x 4 x 4” = cztery części, cztery daty początkujące cztery pory roku, cztery różne szerokości geograficzne.

Dariusz Łuszczyk

Przedmiot:

geografia

Poziom:

II etap edukacyjny

Udostępnił:

Dariusz Łuszczyk
Szkoła Podstawowa im. ks. Leona Poeplau w Kończewicach

Ten plik nie zawiera zawartości Adobe Flash i działa z nowszymi wersjami SMART Notebook (wersja 17 i nowsze dla Windows, wersja 16.2 i nowsze dla Mac). Dowiedz się więcej.

Image module
Pobierz lekcję
div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #2064a1;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 350px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}