Kąty i wzory na obliczanie wysokości górowania Słońca nad horyzontem dowolnych punktów na Ziemi w południe pierwszych dni czterech pór roku
Część I
Ze wstępu do lekcji:
Twierdzę, że jednym z istotnych celów każdego etapu edukacji jest wprowadzenie uczniów (przez ich samodzielność myślenia, działania i postaw) w świat wiedzy naukowej.
Świadomie w tym miejscu nie precyzuję celów edukacyjnych formułowanych w postaci, co uczeń powinien poznać, rozumieć, umieć. Uważam, że (po zapoznaniu się z zaprezentowanymi niżej ćwiczeniami) każdy nauczyciel łatwo wytypuje szczegółowe cele dostosowane do własnych potrzeb edukacyjnych i wychowawczych.
Przedstawiam środek dydaktyczny (przyrząd) w postaci rysunku (kartograficzny rzut Ziemi na płaszczyznę) z pomocą którego uczeń – pod kierunkiem nauczyciela – (animując sytuacje i wykonując ćwiczenia interaktywne) staje się konstruktorem kątów, twórcą wyrażeń algebraicznych, odkrywcą wzorów i oblicza wysokość górowania Słońca nad horyzontem dowolnych punktów na Ziemi w południe pierwszych dni czterech pór roku.
Tematyczne kąty, wzory i obliczenia prezentuję w „systemie 4 x 4 x 4” = cztery części, cztery daty początkujące cztery pory roku, cztery różne szerokości geograficzne.
Dariusz Łuszczyk
Przedmiot:
geografia
Poziom:
II etap edukacyjny
Udostępnił:
Dariusz Łuszczyk
Szkoła Podstawowa im. ks. Leona Poeplau w Kończewicach
Ten plik nie zawiera zawartości Adobe Flash i działa z nowszymi wersjami SMART Notebook (wersja 17 i nowsze dla Windows, wersja 16.2 i nowsze dla Mac). Dowiedz się więcej.
