Treści nauczania geografii wybranych etapów edukacyjnych wskazują (między wieloma innymi) zakres wiedzy i umiejętności o atmosferze, w tym o ogólnej cyrkulacji atmosferycznej i dalej o wiatrach. Wiatr to poziomy ruch powietrza wynikający z: różnicy ciśnień (od wyżu do niżu), zmian temperatur, rozmieszczenia form rzeźby powierzchni Ziemi oraz różnicy w tempie nagrzewania się jej sfer (głównie hydrosfery i litosfery). Jest on jednym ze składników pogody, ma swoją temperaturę, prędkość, kierunek (zawsze podajemy skąd wieje), wilgotność, obszar występowania oraz wywołuje w przyrodzie i życiu człowieka skutki swojego działania.
Nauka wyróżnia różne rodzaje wiatrów: stałe, okresowo-zmienne, a także lokalne (w tym górskie). Część z nich to skutek ogólnej cyrkulacji atmosfery, inne wynikają z ukształtowania powierzchni lub czynników lokalnych, stąd ich nazwy.
Warto sobie je przypomnieć lub poznać niektóre z nich.
Poniżej propozycja pytań, zadań, zagadek i łamigłówek o wybranych wiatrach. Ich rozwiązanie pozwoli uczniowi nie tylko odpowiedzieć na pytanie wymienionego w temacie znanego, polskiego poety, satyryka, aforysty ale na pewno udowodni, że:
- sięga do różnych źródeł informacji geograficznej;
- rozwija w sobie ciekawość świata;
- potwierdza i doskonali kompetencje geograficzne oraz w zakresie technologii informacyjnej.
Powodzenia!
D. Łuszczyk
Przedmiot:
geografia
Poziom:
II etap edukacyjny
Udostępnił:
Dariusz Łuszczyk
Szkoła Podstawowa im. ks. Leona Poeplau w Kończewicach
Ten plik nie zawiera zawartości Adobe Flash i działa z nowszymi wersjami SMART Notebook (wersja 17 i nowsze dla Windows, wersja 16.2 i nowsze dla Mac). Dowiedz się więcej.
