Wśród kilkunastu szablonów ćwiczeń, dostępnych w programie SMART Notebook i w aplikacji SMART Learning Suite Online, mamy grę Ustal kolejność (Rank Order). Wydawać by się mogło, że przeznaczona jest wyłącznie dla najmłodszych uczniów – to oni wszak mogą ułożyć wyrazy w kolejności alfabetycznej, uporządkować elementy od największego do najmniejszego. A jednak okazuje się, że zarówno nauczyciele klas IV-VIII, jak i szkół ponadpodstawowych, znaleźli zastosowanie dla tej atrakcyjnie wizualnej gry. Zobaczmy, jak stworzyć ćwiczenie typu Ustal kolejność i jak wykorzystać na lekcjach różnych etapów edukacyjnych i różnych przedmiotów.
Składniki:
- SMART Notebook lub SMART Learning Suite Online (https://suite.smarttech.com/login),
- Ćwiczenie Ustal kolejność (w SLSO: Rank Order),
- tablica interaktywna lub monitor SMART (w nauczaniu zdalnym: udostępnienie pulpitu, wysłanie lekcji bądź ćwiczenia na urządzenia uczniowskie),
- dodatkowo: urządzenia uczniowskie (niewymagane).
Przygotowanie:
SMART Notebook
- Uruchom program SMART Notebook (SN, wersję 16 lub nowszą; aktualna to 19).
- Kliknij na ikonkę ĆWICZENIA, a następnie wybierz Ustal kolejność.
- Dodaj tekst lub obraz, który będzie od razu widoczny (na górze naszych „kartoników”), oraz ten, który będzie ukryty.
- Jeśli chcesz dodać obraz, zdjęcia muszą być wcześniej zapisane na komputerze.
- Kliknij Dalej.
- Wybierz motyw (masz do wyboru 8 motywów, w tym jeden neutralny).
- Kliknij Zakończ.
SMART Learning Suite Online:
- Wejdź na SMART Learning Suite Online (SLSO). Jeśli jesteś tu pierwszy raz, zarejestruj się (wybierz “Sing up for free”). Nie musisz uzupełniać długich formularzy, wystarczy, że masz konto Google lub Microsoft.
- Po zalogowaniu się kliknij na zielony prostokąt.
- Teraz wybierz Game based activities.
- Ukażą się ćwiczenia, gry, które możesz tworzyć w SLSO. Kliknij na Rank Order.
- Uzupełnij ćwiczenie swoją treścią. Załaduj obraz zapisany wcześniej na komputerze lub dodaj tekst.
- Kliknij Next i wybierz motyw (do wyboru masz aż 9 motywów, w SLSO dodano motyw robota – Futurebots.
- Kliknij na napis Finish.
- Dodaj kolejne slajdy do swojej lekcji lub kliknij Finish Editing w lewym górnym rogu. Wcześniej możesz nazwać materiał (w polu obok).
- Aby wyświetlić zadanie uczniom na tablicy, kliknij na napis START, znajdujący się na miniaturce materiału/lekcji.
- Uczniowie mogą wyświetlić ćwiczenie na swoich urządzeniach. Wyświetl uczniom dane do logowania – kliknij na ikonkę dwóch ludzików, a następnie na strzałkę.
- Uczniowie wpisują w okno przeglądarki internetowej adres hellosmart.com, wybierają Join as a guest, następnie piszą kod i swój nick. Gdy nauczyciel uruchomi grę (kliknie „START”), pojawi się ona również na ekranach uczniów. UWAGA – od niedawna możesz zablokować dołączanie do lekcji uczniom bez wcześniejszego logowania. Aby to zrobić, wejdź w Edit Class (widok główny, w prawym górnym rogu), wybierz MANAGE Guest Access i odznacz pole Enable guest access to the class. Jeśli chcesz, by uczniowie dołączali do lekcji tak, jak zawsze, nic nie musisz robić.
Wskazówki
- Widoczność: Niestety ćwiczenie nie pozwala na wpisywanie wielowyrazowych sentencji – nie będą one widoczne. Świetnie sprawdzi się przy ustalaniu kolejności krótkich wypowiedzeń (złożonych maksymalnie z 2-3), liczb i obrazów. Te ostatnie uczniowie mogą powiększać przed umieszczeniem w odpowiednim polu. Motywy nieznacznie różnią się stopniem czytelności wpisanych słów – sprawdź, w którym z nich wpisany przez Ciebie tekst widać najlepiej.
- Sprawdzanie odpowiedzi: Zauważ, że możesz zmienić ustawienia automatycznego sprawdzania odpowiedzi. Aplikacja sprawdzi odpowiedzi: natychmiast, na żądanie albo w ogóle (Pole Sprawdź odpowiedź jest w prawej części ekranu, gdy wpisujemy swoją treść. Automatycznie zaznaczono Natychmiast. Aby to zmienić, kliknij na wybrany sposób). Warto wykorzystać trzecie rozwiązanie – brak sprawdzania poprawności wykonania ćwiczenia, gdy prosimy uczniów o wybór, np. najlepszej książki, najlepszego filmu czy zdjęcia. Każdy uczeń może stworzyć swój ranking, na przykład bohaterów literackich. Nie zobaczysz tego, jak poszczególni uczniowie ułożyli ranking, ale możesz poprosić o omówienie zadania w formie ustnej odpowiedzi. Dzięki temu poćwiczysz uzasadnianie zdania, co, wbrew pozorom, naszym uczniom często sprawia trudność.
- Etykiety rankingu: Możesz zmieniać etykiety rankingu: najwięcej/najmniej; pierwszy/ostatni, największy/najmniejszy itd… W przypadku kolejności alfabetycznej wpisuję: A/Z.
Matematyka
- Uczniowie układają wyniki działań matematycznych (podstawowe, typu: dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, wpisz za pomocą klawiatury, bardziej zaawansowane – dodaj zdjęcie).
- Układają zgodnie z kolejnością ustaloną przez nauczyciela ułamki (patrz zdjęcie poniżej), stopień rozwarcia kątów.
Historia
- Wydarzenia historyczne w porządku chronologicznym.
Nauki ścisłe
- chemia: uczniowie układają pierwiastki według elektroujemności (zdjęcie poniżej),
- fizyka: uczniowie porządkują jednostki,
- biologia: etapy procesów biologicznych.
Język polski
- Kolejność alfabetyczna słów z trudnością ortograficzną.
- Plan wydarzeń – uwaga – to trudne zadanie, bo musimy skrócić punkty do niezbędnego minimum (patrz Wskazówki – widoczność).
- Etapy pisania różnych form wypowiedzi, na przykład listu: miejscowość i data, nagłówek, wstęp, rozwinięcie, zakończenie, pozdrowienia, podpis.
Edukacja wczesnoszkolna
- Uczniowie układają zdanie z rozsypanki wyrazowej. Uwaga – zastanów się, czy jest tylko jedna poprawna kolejność wyrazów w zdaniu (szyk) i zmodyfikuj pole Sprawdzanie odpowiedzi.
- Układanie wyrazów: uwaga – odhacz sprawdzanie odpowiedzi, jeśli wykorzystujesz kilka razy tę samą literę.
- Uczniowie układają obrazki: np. od najmniejszego do największego. Zdjęć poszukaj na stronie https://pixabay.com/pl/ albo wykorzystaj galerię programu SMART Notebook. Pamiętaj, że szybko zapiszesz obraz na komputerze, przechwytując zdjęcie za pomocą narzędzia Przechwyć, dostępnego w programie SMART Notebook (ikonka aparatu fotograficznego).
- Świetne do nauki kolejnych dni tygodnia, miesięcy, pór roku. W etykietach możesz wpisać konkretną datę, np. 1.01.2020/1.12.2020 do ułożenia nazw miesięcy.
- Uczniowie układają liczby od najmniejszej do największej lub odwrotnie, a także wyniki prostych działań matematycznych.
- Kolejność wyrazów według liczby sylab – od jednosylabowego do pięciosylabowego.
- Edukacja przyrodnicza – warstwy lasu.
Jeśli masz swój, oryginalny pomysł na to ćwiczenie, zapraszam do kontaktu: m.krupinska@irs.com.pl
Magdalena Krupińska