Z cyklu “Przepis na lekcję” Odcinek 5. Supersortowanie

Z cyklu “Przepis na lekcję” Odcinek 5. Supersortowanie

Z cyklu “Przepis na lekcję”
Odcinek 5.
Supersortowanie

Przenieś uczniów w świat “Piratów z Karaibów” i pozwól im wziąć udział w morskiej bitwie, w której chwile dzielą nas od abordażu, latają kule, a wroga pokrywa czarny pył armatni! Możesz także zabrać ich na Marsa, by pomogli ufoludkom wsiąść do odpowiedniego statku kosmicznego. A może wolą wcielić się w rycerza, który walczy ze smokiem? Młodzi fani muzyki rockowej z pewnością będą dobrze bawić się na koncercie… Wszystkie te gry przygotujesz w SMART Notebook. Zapraszam do Supersortowania! 

Kategoryzacja, czyli podział elementów na grupy (tutaj na dwie), pozwala lepiej zrozumieć i uporządkować wiedzę. Dzięki niej szybciej i na dłużej zapamiętujemy daną partię materiału. To także świetny pomysł na sprawdzenie, czy uczniowie zrozumieli temat lekcji. Ćwiczenie jest uniwersalne, sprawdzi się na wszystkich przedmiotach i poziomach edukacyjnych.

Składniki:

  • SMART Notebook albo albo SMART Learning Suite (https://suite.smarttech.com/login),
  • ćwiczenie “Supersortowanie”;
  • tablica interaktywna lub monitor SMART;
  • dodatkowo: urządzenia uczniowskie (laptopy, tablety, smartfony).

Przygotowanie:

  • Uruchom program SMART Notebook (SN, wersję 16 lub nowszą – aktualna to 19) albo SMART Learning Suite online (SLSO).
  • Kliknij ikonkę SMART LAB (w nowszej wersji to po prostu Ćwiczenia) a po zalogowaniu do SLSO wybierz zielone kółko z plusem, a następnie “Start with an activity”.
  • Zjedź kursorem niżej, by wybrać “Supersortowanie”.
  • Wpisz nazwy kategorii: nazwy grup, do których przyporządkujesz poszczególne elementy. Grupy muszą być wyraźnie rozdzielne, czyli dany element może pasować tylko do jednej kategorii.
  • Wpisz elementy do poszczególnych grup, lub załaduj z komputera zdjęcia (max. 10 elementów do każdej grupy).
  • Kliknij “Dalej”. 
  • Wybierz motyw i kliknij “Zakończ”.
  • Gotowe!

Jeśli wybrałeś/aś motyw “Niestandardowe”: 

  • kliknij “Dalej”,
  • możesz dodać swoje tło (patrz: zdjęcie poniżej i nr 3), zmienić wygląd kategorii lub elementów, zmienić położenie elementów i kategorii (2) oraz kolor czcionki (czarny lub biały; na grafice poniżej zaznaczone cyfrą 1),
  • uwaga – grafikę wybierasz spośród plików zapisanych na komputerze. Świetnym jej źródłem jest pixabay.com (darmowe pliki).
  • Dostosuj wygląd ćwiczenia do swoich potrzeb i kliknij “Zakończ”.

Wskazówki

Tworzenie ćwiczenia

  • Możesz zapisać ćwiczenie i wykorzystać je później w innej lekcji. W tym celu w trybie tworzenia kliknij na ikonkę dyskietki. Aby załadować wcześniej zapisane ćwiczenie, wybierz ikonkę “Załaduj”. Uwaga – każdą kategorię zapisz i załaduj osobno.
  • Skorzystaj z bazy gotowych szablonów niestandardowych: wejdź na https://exchange.smarttech.com/search i po lewej stronie w części “Resource Type” zaznacz “Templates”. Przechodź strzałką do kolejnych stron. Do wyboru kilkadziesiąt motywów, między innymi: starożytny Egipt, badminton, biwak, komiks, jesień. Polecam!

Z uczniami

  • Warto wyświetlać ćwiczenie w trybie pełnoekranowym.
  • Każde ćwiczenie możesz wysłać uczniom na urządzenie przenośne, aby rozwiązywali je w swoim tempie i tyle razy, ile chcą. Przypomnij o zasadach używania telefonu na lekcji. Kliknij na ikonkę telefonu z prawej strony ćwiczenia – pojawi się link i kod. Uczniowie wchodzą na hellosmart.com, wybierają “Join as a guest”, wpisują kod i imię. Nauczyciel klika “Początek” – ćwiczenie uruchamia się na urządzeniach uczniów.
  • Jeśli chcesz, żeby uczniowie dalej pracowali na telefonach, poproś, by nie wylogowywali się po zakończeniu jednego ćwiczenia. Nic nie muszą robić, to nauczyciel wysyła kolejne ćwiczenia. Więcej o używaniu telefonów na lekcji razem z tablicą SMART w drugim odcinku “Przepisu na lekcję”: https://tiny.pl/tjtzf 
  • Możesz urozmaicić zadanie, dodając brzęczyki, wybieranie losowe lub zegar (niebieska ikonka gwiazdki). Polecam zwłaszcza wybieranie losowe (kapelusz) z listą imienną uczniów. Jak dodać ten element do ćwiczenia? W trakcie tworzenia (tryb edycji – pisak w prawym górnym rogu), wybierz “Zarządzaj zawartością” a następnie rozwiń “Utwórz nową” i wybierz “Listę studentów”. Wpisz nazwę klasy, imiona uczniów i kliknij “Zapisz”. W każdej chwili możesz edytować listę i dodać ją do ćwiczenia. Nie musisz tworzyć listy uczniów za każdym razem na nowo. Gdy ćwiczenie jest już gotowe, kliknij na niebieską gwiazdkę, a następnie włącz “Wybieranie losowe”. Pojawi się kapelusz, naciśnij ikonkę śrubki w prawym górnym rogu a następnie “Studenci”, wybierz wpisaną wcześniej listę uczniów i “Gotowe”.

 

Miłej zabawy! Ahoj!

Magdalena Krupińska

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #2064a1;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 350px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}