SMART Table – Centrum Wspólnej Nauki

SMART Table – Centrum Wspólnej Nauki

Wielu nauczycieli nauczania przedszkolnego i wczesnoszkolnego zadaje sobie pytanie jak wzbogacić zajęcia technologią informacyjną i komunikacyjną, aby:
  • maksymalnie dostosować je do stopnia percepcji, wiedzy i umiejętności dzieci,
  • uczyć przez zabawę,
  • ich treść przy wykorzystaniu technologii nie odbiegała od aktualnej przewidzianej rozkładem materiału tematyki,
  • nie zniechęcić uczniów,
  • praca z urządzeniami również kształtowała właściwe umiejętności społeczne,
  • przygotowanie zajęć nie zabierało wychowawcy zbyt dużo czasu,
  • entuzjazm dziecka i jego naturalna ruchliwość nie była przyczyną uszkodzenia urządzeń?

 

Jednym z rozwiązań, które wychodzi naprzeciw powyższym problemom edukacji dzieci jest SMART Table 230i. Urządzenie to ma kształt niskiego stolika (wysokość 66 cm) z wbudowanym w blacie wyświetlaczem o rozmiarach 57,2 cm x 42,9 cm (przekątna 28″ – 71,5 cm). Wysokość stolika pozwala dzieciom na swobodną pracę w pozycji stojącej lub siedzącej. Ekran jest wielodotykowy dając możliwość rysowania dziecku nie tylko jednym palcem, ale również wszystkimi palcami równocześnie, czy całą dłonią. Przy stoliku może pracować od 1 do 8 uczniów jednocześnie. Na powierzchni ekranu mogą być wyświetlane różnego rodzaju ćwiczenia interaktywne, zabawy i aplikacje przygotowane z myślą o najmłodszych.

 

 

SMART Table 230i wyposażony jest w zintegrowany komputer, system głośników stereo, kartę sieci bezprzewodowej i oprogramowanie SMART Table. Do przygotowywania materiału na zajęcia z wykorzystaniem urządzenia służy aplikacja SMART Table Toolkit, którą instaluje się na komputerze osobistym nauczyciela z systemem Windows lub MAC w celu modyfikacji lub przygotowania nowych zestawów zajęć bez konieczności łączenia się z urządzeniem w czasie ich edycji. Oprogramowanie SMART Table i SMART Table Toolkit pozwala na przygotowanie ćwiczeń interaktywnych i zabaw w trybie pracy, gdzie wielu użytkowników pracuje nad jednym zadaniem jednocześnie współpracując ze sobą nad rozwiązaniem problemu. Interfejs aplikacji jest bardzo intuicyjny pozwalając na rozpoczęcie pracy najmłodszym użytkownikom bez konieczności udzielania im instruktarzu. Gotowy zestaw konfigurowalnych ćwiczeń obejmuje:

  • testy wielokrotnego wyboru – uczniowie udzielają odpowiedzi na pytania poprzez przeciąganie odpowiedzi na obraz umieszczony centralnie, który jest związany z pytaniem,
  • rozpoznawanie obszarów – uczniowie identyfikują części diagramu poprzez przeciąganie etykiet na właściwe miejsce,
  • łączenie w zbiory – uczniowie układają przedmioty przeciągając je do właściwej grupy,
  • malowanie (rysowanie) – uczniowie wybierają kolory i efekty, a następnie malują za pomocą palców lub dłoni,
  • media – uczniowie przeglądają, przeciągają, zmieniają rozmiar zdjęć i filmów,
  • matematyka – uczniowie współpracują w celu rozwiązywania problemów matematycznych,
  • puzzle – uczniowie współpracują w celu ułożenia tangramu lub układanki,

 

Materiał (zdjęcia, filmy, obiekty, ilustracje, rysunki, dźwięki itp.) poszczególnych typów ćwiczeń może być dowolnie modyfikowany przez nauczyciela Ponadto oprogramowanie SMART Table Toolkit pozwala na regulacja głośności dźwięków w poszczególnych ćwiczeniach, zmianę liczby uczniów biorących udział w pracy nad zadaniem, przechowywanie na dysku zestawów już przygotowanych zajęć i rozwiązanych przez uczniów, pobieranie gotowych ćwiczeń przygotowanych przez innych nauczycieli przez stronę http://exchange.smart.com, testowanie zmodyfikowanych ćwiczeń na swoim komputerze, drukowanie na przykład prac plastycznych dzieci.

Obecnie ponad 500 szkół w Wielkiej Brytanii i Ameryce Północnej korzysta z urządzeń SMART Table, aby zaangażować w naukę dzieci w wieku od trzech do ośmiu lat, które już czytają bądź jeszcze nie potrafią czytać.

Podsumowanie

 

 

SMART Table dzięki swoim cechom jest centrum wspólnej nauki. Forma urządzenia w postaci stolika pozwala dzieciom opierać się na jego brzegu, a pozioma powierzchnia sprawia, że zespołowa praca jest łatwa i przyjemna ze wszystkich jego storn. Nawet nieśmiałe dzieci czują się komfortowo uczestnicząc i mogąc wykazać się umiejętnościami przywódczymi w pracy w grupie, gdy wspólnie z innymi rozwiązują zadania i problemy na powierzchni stołu. Ze względu na intuicyjny interfejs dotykowy i możliwość współpracy SMART Table może być z powodzeniem wykorzystywany do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach.

SMART Table zawiera aplikację, które wymaga uczenia się przez uczniów wspólnej pracy nad problemem, a następnie porozumienia się z innymi przed podaniem odpowiedzi. Interaktywny, skupiony na pracy w zespole charakter SMART Table pomaga uczniom rozwinąć następujące umiejętności:

  • poznawcze – pomoc w nauce czytania, pisania i rozwiązywania problemów,
  • społeczne – pomaga uczniom uczyć się skutecznej komunikacji i słuchania innych,
  • koordynacji ruchowo – wzrokowej – nawet uczniowie o ograniczonych zdolnościach motorycznych mogą przesuwać obiekty na powierzchni stołu.

Więcej informacji można znaleźć na stronie Smarttech oraz https://www.tablice.net.pl. Ponadto filmy dotyczące systemu SMART Table w działaniu dostępne są w serwisie Teacher Tube http://www.teachertube.com.

Arkadiusz Stefan

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #2064a1;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 350px;}