Z cyklu “Przepis na lekcję” Odcinek 20. Gry dydaktyczne

Z cyklu “Przepis na lekcję” Odcinek 20. Gry dydaktyczne

Grywalizacja podbija świat edukacji. Edukacja oparta na grach jest nie tylko bardziej efektywna, ale i mniej stresująca.  Przetestujcie ten pomysł na lekcję, a zobaczycie, że trudno będzie wygonić młodych ludzi na przerwę :)) Żadnego odliczania do dzwonka! A zatem przenosimy grę planszową na tablicę interaktywną!

W zasobach SMART Exchange i tablice.net.pl znajdziemy kilkanaście szablonów gier. Wszystkie są bezpłatne, wystarczy SMART Notebook i tablica interaktywna i już możemy grać z uczniami. Pomysły innych nauczycieli możemy wykorzystać także jako bazę własnej gry – zmieniamy wówczas tylko pytania i zadania dla uczniów. A jeśli znajdziemy czas na stworzenie własnej gry… nic nas nie będzie ograniczać. A może pomogą nam w tym uczniowie?

Składniki:

  • SMART Notebook,
  • gotowy plik z grą, stworzoną przez innego nauczyciela albo… pomysł na grę i elementy grafiki SMART: kształty, obrazy, kostka, widżet do losowego wybierania elementów,
  • tablica interaktywna lub monitor SMART.

Przygotowanie:

Skorzystanie z gotowego wzoru

  • Pobierz plik ze strony SMART Exchange lub tablice.net.pl/lekcje i graj z uczniami….
  • w obu bazach lekcji możemy skorzystać z wyszukiwarki (SMART Exchange i wyniki wyszukiwania słowa game: TU; tablice.net.pl wyniki wyszukiwania hasła gra: TU).
  • gotową grę możesz dowolnie modyfikować, na przykład dodając nowe zadania. Jeśli nie możesz zmienić tekstu, upewnij się, że jest on odblokowany (Kliknij na tekst, wybierz „odblokuj”).

Przygotowanie swojej gry

  • Otwórz program SMART Notebook.
  • Stwórz slajd z planszą gry. Wykorzystaj kształty przygotuj z nich różnokolorowe pola: START, pola z zadaniami, pułapki, nagrody, META.
  • Zdecyduj, które pola będą wymagały połączenia z innymi slajdami. Po kliknięciu w nie, uczeń zostanie przeniesiony do slajdu
    z pytaniem/zadaniem.
  • Stwórz slajdy z zagadkami.
  • Połącz odpowiednie pola na planszy ze slajdami z pytaniami: kliknij prawym przyciskiem myszy na wybrany element planszy do gry i wybierz „łącze”. Z zakładki po lewej stronie wybierz „Strona w tym pliku” i wskaż, z którym slajdem ten element ma być powiązany. Na końcu zmień sposób uruchamiania: chcemy, by nowa strona otworzyła się po kliknięciu w obiekt a nie w jego narożnik.

  • Połącz w ten sposób wszystkie pola wymagające interakcji od uczestników.
  • Na slajdach z pytaniami stwórz element, który szybko przeniesie nas do strony początkowej, na której znajduje się plansza z grą.
  • Dodaj kostkę: znajdziesz ją w galerii (Lesson Activity Examples – Interaktywne i multimedia).
  • Jeśli tego wymaga gra – dodaj pionki. (Możesz wykorzystać te z galerii – wpisz pawn w wyszukiwarkę albo stwórz je samodzielnie z kształtów).
  • Możesz stworzyć stronę z punktacją, tu świetnie sprawdza się tabela lub widget Score count. Do pobrania TU.

Wskazówki

  • Dobrym pomysłem może okazać się poproszenie uczniów o narysowanie gry na kartce papieru. Zapowiedz, że najlepszy pomysł przeniesiesz na tablicę interaktywną.
  • Postaraj się, by gra była atrakcyjna wizualnie, dodaj elementy graficzne (możesz je znaleźć na pixabay.com – to baza darmowych grafik), zmień tło (kliknij na ikonkę A z paska po lewej stronie i pobaw się efektem wypełnienia).
  • Najlepsze gry są oparte na interesującym motywie przewodnim. Polecam grę pani Ewy Hrybacz o III cz. Dziadów Adama Mickiewicza. Nie tylko sprawdza ona znajomość lektury, ale przede wszystkim wprowadza nas w nastrój utworu: GRA.

Trudno stworzyć jeden poradnik na temat tworzenia gier w programie SMART Notebook. Nie ma jednego schematu, jest za to wiele możliwości. Dzięki temu nasze gry rzadko są do siebie podobne! Zachęcam do tworzenia swoich gier. Najlepsze z przyjemnością opublikujemy na stronie: tablice.net.pl w zakładce lekcje.

Magdalena Krupińska, konsultantka edukacyjna SMART

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #2064a1;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 350px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}