Z cyklu “Przepis na lekcję” Odcinek 15. Importowanie plików na SLSO

Z cyklu “Przepis na lekcję” Odcinek 15. Importowanie plików na SLSO

Z cyklu “Przepis na lekcję”
Odcinek 15.
Importowanie plików na SLSO

Nauczanie zdalne jest czasochłonne. Przekonaliśmy się o tym boleśnie w ciągu ostatnich tygodni: przygotowanie każdej lekcji, odpowiedzi na wiadomości uczniów i rodziców, sprawdzanie prac, wypełnianie dokumentacji itd… To wszystko trwa długie godziny. Jak zatem ułatwić sobie pracę? Odpowiedzią jest import plików na SLSO. Zamiast zaczynać tworzenie lekcji od pustej strony, zaimportujmy plik SMART Notebook, PowerPoint czy pdf i błyskawicznie zamieńmy go w interaktywną lekcję online!

Składniki:

Przygotowanie:

Wyszukiwanie lekcji na SMART Exchange

  • SMART Exchange to miejsce, w którym nauczyciele z całego świata dzielą się swoimi lekcjami. Wszystkie znajdujące się tam pliki możemy pobrać za darmo. Aby wyświetlić materiały w języku polskim, wpisz w okno wyszukiwarki „Polish”. Po lewej stronie widzimy filtry: Grades (klasy), Subjects (przedmioty), Location czy typ pliku (Resource types). Po kliknięciu w wybrany plik:
    • obejrzymy wszystkie slajdy (klikamy na strzałkę znajdującą się z prawej strony obrazka),
    • dodamy plik bezpośrednio na nasze konto w SMART Learning Suite Online (klikamy „Save to SLS Online”),
    • pobierzemy plik na nasz komputer („Download”).
  • Plik pobrany ze SMART Exchange zapisze się na nasze konto w SLSO automatycznie. Warto jednak nieco go zmodyfikować przed wysłaniem uczniom. W tym celu:
    • najeżdżamy kursorem myszy na ikonkę pliku i wybieramy „Edit”. Teraz możemy sprawdzić, czy wszystkie elementy są aktywne, jeśli nie, możemy je usunąć (na SLSO nie będzie działała na przykład kostka czy tarcza obrotowa).
    • Slajdy, które chcemy zamienić w aktywne pola pracy dla uczniów, czyli takie, po których będą mogli między innymi pisać, przekształcamy za pomocą pola „Convert to activity”, znajdującego się na dole slajdu. Uwaga – w ten sposób przekształcimy tylko slajd z tekstem (a nie z filmem czy ćwiczeniem). Następnie wybieramy pierwszą możliwość, czyli „Make this page an individual activity”.
    • Możemy dodać nowe slajdy z tekstem, ćwiczeniem lub filmem: kliknij na niebieski prostokąt z plusem, znajdujący się w lewym dolnym rogu.
    • gdy zakończysz edycję pliku, kliknij na „Finish Editing” w lewym górnym rogu.
  • Gotowe! Teraz możesz wysłać lekcję swoim uczniom:)

Wyszukiwanie lekcji na stronie tablice.net.pl/lekcje

  • Na stronie tablice.net.pl/lekcje znajdziemy gotowe materiały SMART, stworzone przez polskich nauczycieli. Możemy pobrać dowolną liczbę plików, całkowicie za darmo.
  • Poszukiwania lekcji możesz zacząć od wpisania szukanego tematu w polu z lupką po prawej stronie.
  • Możesz także skorzystać z kategorii – zaznacz pole „Bez Flasha”.
  • Kliknij na wybraną lekcję. Pobierzesz ją, klikając na niebieski prostokąt „Pobierz lekcję”. Plik zapisze się na Twoim komputerze w „pobranych”.

Importowanie plików z komputera

  • Zaloguj się na SLSO.
  • Kliknij na zielony prostokąt „Add Activities”.

  • A następnie na pole „Import resource”.
  • Wybierz plik z komputera (jeśli jest to lekcja pobrana ze strony tablice.net.pl, prawdopodobnie znajdziesz ją w folderze „Pobrane”).
  • Plik otworzy się od razu do edycji. Możesz dodać swoje ćwiczenia, zamienić wybrany slajd w „Handout activity”, po którym uczniowie mogą np. pisać.
  • Zapisz lekcję – kliknij „Finish editing”.

W kilka minut stworzyłaś/eś lekcję dla swoich uczniów. Teraz możesz ją udostępnić, na przykład pobierając link. A gdy wrócimy do szkoły…. wyświetl slajdy na tablicy lub monitorze SMART!

Magdalena Krupińska,
konsultantka edukacyjna SMART,
nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 7 w Szczecinie

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #2064a1;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 350px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}