Z cyklu “Przepis na lekcję”
Odcinek 14.
Lekcje online
Potrzeba chwili – lekcje online. Czy SMART ma rozwiązania, pozwalające na wysyłanie uczniom materiałów do domu? Oczywiście. O tym w tym odcinku.
Składniki:
- Smart Learning Suite Online (SLSO).
- dodatkowo: Smart Notebook.
Przygotowanie:
- Zaloguj się na Smart Learning Suite Online. Jeśli nie masz konta na SLSO, zarejestruj się. Możesz to zrobić za pomocą konta Google lub Microsoft.
- Kliknij na zielony prostokąt, by stworzyć materiał (lekcję) dla uczniów.
- Możesz rozpocząć od pustej strony – wpisz temat lekcji, cele, dodaj kolejne strony, wklej linki, zdjęcia…
- Dodaj ćwiczenia (kliknij na niebieski prostokąt znajdujący się w lewym dolnym rogu).
- Możesz przekształcić dowolny slajd swojej lekcji w aktywne ćwiczenie dla uczniów – będą mogli oni przesuwać elementy na slajdzie, pisać po nim, dodawać zdjęcia. W tym celu wybierz pole z napisem „Convert to Activity”. Zdecyduj, czy uczniowie będą pracować samodzielnie, czy w grupach. Uwaga, ćwiczenia typu Super Sort są już aktywne, nie trzeba ich dodatkowo przekształcać.
- Kliknij „Finish editing”. Lekcja jest widoczna na Twoim koncie w SLSO.
- Taką lekcję możesz też stworzyć w programie SMART Notebook a dopiero potem przesłać na Smart Learning Suite Online. Zapisz lekcję na swoim komputerze, wejdź na SLSO, kliknij w zielony prostokąt, wybierz „Import resource” i załaduj plik SN ze swojego komputera. Jeśli chcesz, przekształć wybrane slajdy (niezawierające ćwiczeń SMART) w aktywny slajd „Convert to Activity”. Zakończ edycję, przyciskając napis „Finish editing”.
- Udostępnij link do lekcji swoim uczniom. Kliknij na trzy kropki widoczne na kafelku z lekcją, a następnie wybierz „Share link” i kliknij na niebieskie pole „Copy” w polu „Let students continue this lesson outside of class”.
- Skopiowany link prześlij swoim uczniom, na przykład poprzez dziennik elektroniczny.
- Uczniowie wklejają otrzymany link w okno przeglądarki internetowej.
- Pojawi się okno powitalne wraz z lekcją. Uczeń/uczennica klika w pole „SIGN IN TO OPEN”.
- Loguje się na swoje konto w Hello Smart (hellosmart.com).
- Nawet jeśli uczniowie nie logowali się wcześniej na hellosmart (korzystali z aplikacji jako goście), klikają „Zaloguj się”, wpisują swój adres Google lub Microsoft, podają hasło. Otworzy się pole konta SMART. Tu wpisują swoje imię i na przykład inicjał nazwiska i klikają „Dalej”.
- Uczniowie mogą samodzielnie pracować w domu!
- Nauczyciel na swoim komputerze widzi wszystkie wykonane zadania typu „Handuot activity” czyli slajdy przekształcone na ćwiczenia, po których uczniowie mogą pisać itd… Aby zobaczyć pracę ucznia, należy kliknąć na kafelek z imieniem.
Wskazówki
- Tworzenie lekcji przeznaczonej do samodzielnej nauki w domu warto zacząć od filmiku You Tube. Tak często zaczynają się tzw. lekcje odwrócone. Zarówno wersja stacjonarna programu SMART Notebook, jak i jego odpowiednik online, mają wyszukiwarkę YouTube. Szybko więc znajdziesz odpowiedni film bez potrzeby otwierania dodatkowego okna w przeglądarce internetowej. Co więcej, wstawisz film bezpośrednio do swojej lekcji. Tak jest bezpieczniej – uczeń nie widzi komentarzy i rekomendacji.
- Pamiętaj, że instrukcje do zadań muszą być bardziej precyzyjne niż w przypadku materiałów tworzonych na lekcję.
- Uwaga, warto uprzedzić uczniów, że podczas rejestrowania (pierwszego logowania się na hellosmart) aplikacja zapyta „Jak się do Ciebie zwracają studenci” 🙂 To drobna pomyłka w tłumaczeniu, należy po prostu wpisać swoje imię i nazwisko lub login ustalony przez nauczyciela (np. samo imię, imię + inicjał itd…).
- Warto stworzyć krótką instrukcję logowania się i pracy na hellosmart dla uczniów.
- Poinformuj rodziców, że zamierzasz wysyłać uczniom lekcje.
- Zacznij od czegoś niewielkiego. Możesz wykorzystać lekcję z zasobów SMART Exchange lub tablice.net.pl/lekcje.
- W przypadku lekcji stworzonych w SMART Notebook upewnij się, że na SLSO poprawnie ładują się wszystkie slajdy. Nie będą działać między innymi tarcza obrotowa i kostka.
- Nauczyciele, których szkoły korzystają z Google Suite dla szkół i uczelni mają dodatrkowe możliwości przechowywania, organizowania i udostępniania swoich lekcji. Ale o tym w innym odcinku „Przepisu na lekcję”!
Powodzenia! Życzę nam wszystkim dużo zdrowia!
Magdalena Krupińska,
konsultantka edukacyjna SMART,
nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 7 w Szczecinie