Z cyklu “Przepis na lekcję” Odcinek 14. Lekcje online

Z cyklu “Przepis na lekcję” Odcinek 14. Lekcje online

Z cyklu “Przepis na lekcję”
Odcinek 14.
Lekcje online

Potrzeba chwili – lekcje online. Czy SMART ma rozwiązania, pozwalające na wysyłanie uczniom materiałów do domu? Oczywiście. O tym w tym odcinku.

Składniki:

  • Smart Learning Suite Online (SLSO).
  • dodatkowo: Smart Notebook.

Przygotowanie:

  • Zaloguj się na Smart Learning Suite Online. Jeśli nie masz konta na SLSO, zarejestruj się. Możesz to zrobić za pomocą konta Google lub Microsoft.
  • Kliknij na zielony prostokąt, by stworzyć materiał (lekcję) dla uczniów.
  • Możesz rozpocząć od pustej strony – wpisz temat lekcji, cele, dodaj kolejne strony, wklej linki, zdjęcia…
  • Dodaj ćwiczenia (kliknij na niebieski prostokąt znajdujący się w lewym dolnym rogu).
  • Możesz przekształcić dowolny slajd swojej lekcji w aktywne ćwiczenie dla uczniów – będą mogli oni przesuwać elementy na slajdzie, pisać po nim, dodawać zdjęcia. W tym celu wybierz pole z napisem „Convert to Activity”. Zdecyduj, czy uczniowie będą pracować samodzielnie, czy w grupach. Uwaga, ćwiczenia typu Super Sort są już aktywne, nie trzeba ich dodatkowo przekształcać.
  • Kliknij „Finish editing”. Lekcja jest widoczna na Twoim koncie w SLSO.
  • Taką lekcję możesz też stworzyć w programie SMART Notebook a dopiero potem przesłać na Smart Learning Suite Online. Zapisz lekcję na swoim komputerze, wejdź na SLSO, kliknij w zielony prostokąt, wybierz „Import resource” i załaduj plik SN ze swojego komputera. Jeśli chcesz, przekształć wybrane slajdy (niezawierające ćwiczeń SMART) w aktywny slajd „Convert to Activity”. Zakończ edycję, przyciskając napis „Finish editing”.
  • Udostępnij link do lekcji swoim uczniom. Kliknij na trzy kropki widoczne na kafelku z lekcją, a następnie wybierz „Share link” i kliknij na niebieskie pole „Copy” w polu „Let students continue this lesson outside of class”.

  • Skopiowany link prześlij swoim uczniom, na przykład poprzez dziennik elektroniczny.
  • Uczniowie wklejają otrzymany link w okno przeglądarki internetowej.
  • Pojawi się okno powitalne wraz z lekcją. Uczeń/uczennica klika w pole „SIGN IN TO OPEN”.

  • Loguje się na swoje konto w Hello Smart (hellosmart.com).
  • Nawet jeśli uczniowie nie logowali się wcześniej na hellosmart (korzystali z aplikacji jako goście), klikają „Zaloguj się”, wpisują swój adres Google lub Microsoft, podają hasło. Otworzy się pole konta SMART. Tu wpisują swoje imię i na przykład inicjał nazwiska i klikają „Dalej”.
  • Uczniowie mogą samodzielnie pracować w domu!
  • Nauczyciel na swoim komputerze widzi wszystkie wykonane zadania typu „Handuot activity” czyli slajdy przekształcone na ćwiczenia, po których uczniowie mogą pisać itd… Aby zobaczyć pracę ucznia, należy kliknąć na kafelek z imieniem.

Wskazówki

  • Tworzenie lekcji przeznaczonej do samodzielnej nauki w domu warto zacząć od filmiku You Tube. Tak często zaczynają się tzw. lekcje odwrócone. Zarówno wersja stacjonarna programu SMART Notebook, jak i jego odpowiednik online, mają wyszukiwarkę YouTube. Szybko więc znajdziesz odpowiedni film bez potrzeby otwierania dodatkowego okna w przeglądarce internetowej. Co więcej, wstawisz film bezpośrednio do swojej lekcji.  Tak jest bezpieczniej – uczeń nie widzi komentarzy i rekomendacji.
  • Pamiętaj, że instrukcje do zadań muszą być bardziej precyzyjne niż w przypadku materiałów tworzonych na lekcję.
  • Uwaga, warto uprzedzić uczniów, że podczas rejestrowania (pierwszego logowania się na hellosmart) aplikacja zapyta „Jak się do Ciebie zwracają studenci” 🙂 To drobna pomyłka w tłumaczeniu, należy po prostu wpisać swoje imię i nazwisko lub login ustalony przez nauczyciela (np. samo imię, imię + inicjał itd…).
  • Warto stworzyć krótką instrukcję logowania się i pracy na hellosmart dla uczniów.
  • Poinformuj rodziców, że zamierzasz wysyłać uczniom lekcje.
  • Zacznij od czegoś niewielkiego. Możesz wykorzystać lekcję z zasobów SMART Exchange lub tablice.net.pl/lekcje.
  • W przypadku lekcji stworzonych w SMART Notebook upewnij się, że na SLSO poprawnie ładują się wszystkie slajdy. Nie będą działać między innymi tarcza obrotowa i kostka.
  • Nauczyciele, których szkoły korzystają z Google Suite dla szkół i uczelni mają dodatrkowe możliwości przechowywania, organizowania i udostępniania swoich lekcji. Ale o tym w innym odcinku „Przepisu na lekcję”!

Powodzenia! Życzę nam wszystkim dużo zdrowia!

Magdalena Krupińska,
konsultantka edukacyjna SMART,
nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 7 w Szczecinie

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #2064a1;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 350px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}