Z cyklu “Przepis na lekcję” Odcinek 13. Gra planszowa Monster quiz

Z cyklu “Przepis na lekcję” Odcinek 13. Gra planszowa Monster quiz

Z cyklu “Przepis na lekcję”
Odcinek 13.
Gra planszowa Monster quiz

Od kilku lat obserwujemy powrót gier planszowych. Grają w nie nie tylko dzieci, ale i dorośli, często grę traktując jako pretekst do spotkania towarzyskiego. Planszówki integrują, rozwijają umiejętność myślenia logicznego, poprawiają nastrój. Nic dziwnego zatem, że w wielu szkołach powstają kółka miłośników tradycyjnych gier, a pudełka z grami możemy spotkać w salach lekcyjnych nauczycieli różnych przedmiotów. Poloniści i nauczyciele języków obcych wykorzystują na przykład karty Dixit, kostki Story Cubes, matematycy Rummicub, historycy Timeline Polska. A gdy proces tworzenia gry oddamy w ręce dzieci… rozwiniemy mnóstwo kompetencji na raz, także społecznych. Moi uczniowie często tworzą gry planszowe na podstawie przeczytanych lektur, wykonują kolorową planszę, instrukcję, pytania i zadania związane z książką. A potem oczywiście gramy 🙂

Trend ten zauważył nauczyciel z Hiszpanii, Jose Luis Castaño Pérez, który postanowił połączyć tradycyjną grę planszową z możliwościami tablicy SMART i programu SMART Notebook. Tak powstała gra planszowa Monster Quiz: wielka powierzchnia o wymiarach 2 metry na 3 metry, w którą może zagrać cała klasa. Uczniowie zdobywają karty potworów, odpowiadając na pytania stworzone przez nauczyciela albo przez przeciwną grupę. Punkty można także zdobyć, wygrywając pojedynek w digitalnej wersji Quizu z Potworami. Zabawy jest mnóstwo, gra tak wciąga, że moi uczniowie z klasy VI nie chcieli wyjść na przerwę:) A zadania dotyczyły powieści W pustyni i w puszczy Henryka Sienkiewicza 🙂

Składniki:

  • SMART Notebook,
  • wydrukowana gra planszowa Monster quiz (patrz: Wskazówki),
  • instrukcja w j. polskim,
  • pionki,
  • wydrukowane karty potworów i jaja potworów,
  • ewentualnie: grabki do przesuwania pionków i zgarniania kart,
  • plik z grą w programie SMART Notebook,
  • urządzenia uczniów, min. 1 na grupę, na przykład smartfony z dostępem do internetu,
  • tablica interaktywna lub monitor SMART.

Przygotowanie:

  • Pobierz wszystkie elementy i wydrukuj.
  • Zapoznaj się z instrukcją w j. polskim.
  • Pobierz plik SMART Notebook (SN) dołączony do gry i dodaj swoje zadania, ćwiczenia.
  • Przed lekcją: rozłóż planszę i wszystkie karty zgodnie z instrukcją.
  • Podziel uczniów na grupy – maksymalnie 6.
  • Uruchom plik SN z grą. 
  • Wytłumacz zasady gry. Zawsze możesz je nieco zmodyfikować do swoich potrzeb.
  • Daj grupom czas na stworzenie kilku pytań dla przeciwników. Będą potrzebne!
  • Graj z uczniami! 🙂

Wskazówki

  • Grę można pobrać za darmo TU. Uwaga, strona jest po hiszpańsku, wystarczy kliknąć jednak na automatyczne tłumaczenie, by wszystko zrozumieć. Na dole są pliki graficzne, instrukcja w języku polskim i gra w pliku SMART Notebook.
  • Wydrukowanie gry najlepiej powierzyć zewnętrznej firmie. 
  • Oprócz wersji analogowej należy pobrać także plik w programie SMART Notebook – tam wprowadzamy swoje pytania, zadania dla grup. Moja wersja na podstawie “W pustyni i w puszczy” składa się z 5 quizów (Quiz z potworami), 6 zadań dla grup i kilku zadań indywidualnych. 
  • Nieco zmodyfikowałam instrukcję – gdy któraś z grup stanie na polu czapka absolwenta, wszystkie grupy wykonują zadania, nie tylko ta, do której należał pionek. Grupa, która wygra, otrzymuje kartę jajo potwora. Wyjątek stanowiło kilka zadań indywidualnych, przeznaczonych tylko dla jednej grupy (wykorzystałam na przykład grę Supersortowanie – przedstawiciel grupy wykonywał zadanie na tablicy w określonym czasie).

  • Gra szybciej się toczy, jeśli zrezygnujemy z ponownego rzutu kostką w przypadku, gdy druga grupa stanie na tym samym polu. 
  • Jeśli nie chcesz drukować planszy, zagraj w grę na tablicy. Wydrukuj same karty potworów i jaj, zalaminuj je, aby się nie zniszczyły:)
  • Przykład mojej lekcji języka polskiego na temat powieści Henryka Sienkiewicza “W pustyni i w puszczy”: https://www.tablice.net.pl/w-pustyni-i-w-puszczy-gra/
  • O grze przeczytasz także TUTAJ.

Udanej zabawy!

To nie koniec przepisów na lekcję na bazie gry planszowej. W następnym odcinku przeczytacie o kolejnych szablonach!

Magdalena Krupińska, konsultantka edukacyjna SMART

PS Opisz w kilku zdaniach swoje zajęcia z grą planszową Monster quiz, wyślij nam zdjęcie wraz ze zgodą na jego publikację, a w nagrodę otrzymasz gadżety SMART. Na relacje czekamy do końca roku szkolnego 2019/2020. Email: m.krupinska@irs.com.pl

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #2064a1;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 350px;}