Z cyklu “Przepis na lekcję” Odcinek 2. Monster Quiz

Z cyklu “Przepis na lekcję” Odcinek 2. Monster Quiz

Lavalad, Cristal, Leelo… to imiona maskotek, dzięki którym nauka staje się świetną zabawą. Jest ich siedem i są bohaterami najpopularniejszego quizu w SMART Notebook, czyli Quizu z potworami (Monster Quiz). Uczniowie odpowiadają na pytania, które wyświetlają się na ich urządzeniach (np. na telefonie komórkowym). Na tablicy w tym samym czasie można obserwować postęp poszczególnych grup. Dobre odpowiedzi sprawiają, że monstery wychodzą z pudełek, wykluwają się, rosną.

Grupa, która pierwsza “wyhoduje” potworka, wygrywa. Emocje, które dostarcza rywalizacja są nie do przecenienia. Ale po kolei…

Składniki:

  • SMART Notebook albo SMART Learning Suite (https://suite.smarttech.com/login),
  • Ćwiczenie “Quiz z potworami” czyli “Monster quiz”,
  • tablica interaktywna lub monitor SMART,
  • urządzenia uczniowskie (laptopy, komórki, smartfony),
  • internet.

Przygotowanie:

  • Uruchom program SMART Notebook (SN, wersję 16 lub nowszą – aktualna to 19) albo SMART Learning Suite online (SLS).
  • Kliknij ikonkę SMART LAB (w nowszej wersji to po prostu Ćwiczenia) a po zalogowaniu do SLS wybierz zielone kółko z plusem, a następnie “Start with an activity”.
  • Zjedź kursorem niżej, by wybrać “Quiz z potworami” (“Monster Quizt”).

  • Wpisz pytania: w wersji “Wiele opcji do wyboru” czyli test ABCD albo “Prawda lub fałsz”. Możesz mieszać oba typy pytań.

  • Dodawaj kolejne pytania (w prawym górnym rogu kliknij “Dodaj pytanie”).
  • Kliknij “Dalej”. Teraz możesz zmienić czas odpowiedzi na pytanie (standardowy to 15 sekund, jeśli uznasz, że tyle wystarczy, nic nie musisz robić).
  • Kliknij “Zakończ”/”Finish”. W wersji on-line dodatkowo kliknij “Finish ending” w lewym górnym rogu.
  • Quiz jest gotowy do wysłania uczniom. W wersji online najedź kursorem na ćwiczenie i wybierz “Start”. 
  • Nauczyciel w SN klika “Początek” a w SLS “Start for class”. 

  • Teraz czekamy na dołączenie do gry wszystkich uczniów. 
  • Uczniowie: otwierają przeglądarkę internetową i wpisują: hellosmart. (zostaną przeniesieni do https://suite.smarttech.com/). Logują się albo dołączają jako goście (Join as a guest). Można także pobrać aplikację na telefon: SMART lab. Wpisują kod (Class ID). Wyświetli się on na tablicy, tak jak i adres strony. Podają swoje imiona/nicki.
  • Gotowe! Uczniowie odpowiadają na pytania. Uwaga! Na tablicy/monitorze i na urządzeniach uczniowskich mamy dwa różne ekrany – na tablicy widzimy postęp uczniów (monstery rosną), pytania są widoczne na urządzeniach uczniowskich (zdjęcie poniżej). 

Wskazówki

Tworzenie testu

  • Testy, quizy robimy na każdym przedmiocie i na każdym poziomie edukacyjnym. Jest więc to ćwiczenie dla wszystkich uczniów i wszystkich nauczycieli.
  • Utworzony zestaw pytań można zapisać i wykorzystać w całości lub w części do następnego zadania. W tym celu w okienku tworzenia pytań wciśnij symbol dyskietki. Aby załadować wcześniej zapisane pytania, wybierz

Z uczniami

  • Początki używania telefonów na lekcjach przez dzieci mogą być trudne, dlatego należy dać sobie czas na spokojne omówienie zasad (stworzenie klasowego/przedmiotowego Kodeksu TIK). Jasno wyznaczmy granice (np. telefon wyciągamy tylko na znak nauczyciela, korzystamy tylko z polecanych stron, konsekwencją jest zabranie telefonu i praca w zeszycie lub ćwiczeniach). 
  • Młodsi uczniowie będą potrzebowali trochę więcej czasu, by zagrać w Monster quiz pierwszy raz. Polecam rozpoczęcie przygody z monsterami na lekcji powtórzeniowej, jako główne zadanie. Później ćwiczenie świetnie się sprawdza w części ewaluacyjnej lekcji.
  • Warto wyznaczyć wśród uczniów ekspertów SMART, którzy będą pomagać kolegom i koleżankom z klasy w kwestiach technicznych (np. rozdanie szkolnych tabletów/laptopów, zalogowanie się, połączenie z internetem). Można też zaprosić starszych uczniów do młodszej klasy. Taka pomoc przyspieszy proces logowania. Gdy dzieci nabiorą wprawy, nie będzie konieczna.
  • Emocje zaczynają się już w chwili podziału na grupy (daję wtedy moim uczniom minutę na pomachanie do kolegów i koleżanek). Zdarza się, że dzieci bardzo przeżywają sukcesy i niepowodzenia. Do dobra okazja do rozmowy o tych emocjach. Jeśli jest taka potrzeba, można uniknąć rywalizacji, umieszczając całą klasę w jednej grupie (przy podziale na grupy).

Ewaluacja

  • Po zakończonym quizie każdy uczeń otrzymuje planszę z podsumowaniem wyników swojego testu (zdjęcie poniżej).

Widoczny jest procent dobrych odpowiedzi, punkty. Dobre odpowiedzi oznaczone są na zielono, przy złych widoczny jest pomarańczowy wykrzyknik i informacja w której próbie padła poprawna odpowiedź.

  • Rewelacyjną funkcją jest “Powtórka klasowa”, wyświetlana na tablicy. Podsumowuje ona każde pytanie, tworząc wykres kołowy z procentem wskazań na poszczególne odpowiedzi. Uczenie się na błędach przynosi znakomite efekty!

  • Jeśli wynik nie jest dla Ciebie i uczniów satysfakcjonujący, powtórzcie quiz i porównajcie uzyskany procent dobrych odpowiedzi. Na pewno zauważycie postęp!

 

Zagrajcie w Monster Quiz i zapytajcie o wrażenia swoich uczniów. Okrzyki radości będą jednak mówić same za siebie! 

Miłej zabawy!

#przepisnalekcję

Magdalena Krupińska

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #2064a1;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 350px;}