Z cyklu “Przepis na lekcję” Odcinek 1. Wykrzycz to!

Z cyklu “Przepis na lekcję” Odcinek 1. Wykrzycz to!

Uwielbiam mówić! Prawdopodobnie jest to nasza (nauczycielska) cecha dominująca… Wiem jednak, że na lekcji to nie mnie powinno być najwięcej. Dlatego kiedy czuję, że powoli monopolizuję zajęcia, uruchamiam “Wykrzycz to” – ćwiczenie, które oddaje lekcję uczniom, umożliwia bowiem przesłanie tekstu lub zdjęcia ze smartfona, tabletu, lub laptopa na tablicę interaktywną. Trudno o pełniejszą interakcję! Jeśli chcesz zobaczyć (sic!) co na dany temat myślą uczniowie, “Wykrzycz to” jest idealne. Jeśli Twoi uczniowie mają dużo do powiedzenia, albo wręcz przeciwnie – są nieśmiali i wstydzą się zabrać głos – “Wykrzycz to” jest dla nich. Ćwiczenie pozwoli każdemu dojść do głosu w hałaśliwej klasie, a cichych zazwyczaj uczniów ośmieli do udziału w lekcji.

Składniki:

  • SMART Notebook albo SMART Learning Suite (https://suite.smarttech.com/login),
  • Ćwiczenie “Wykrzycz to”,
  • tablica interaktywna lub monitor SMART,
  • urządzenia uczniowskie (laptopy, komórki, smartfony),
  • internet.

Przygotowanie:

  • Uruchom program SMART Notebook (SN, wersję 16 lub nowszą – aktualna to 19) albo SMART Learning Suite online (SLS).
  • Kliknij ikonkę SMART LAB (w nowszej wersji to po prostu Ćwiczenia) a po zalogowaniu do SLS wybierz zielone kółko z plusem, a następnie “Start with an activity”.
  • Zjedź kursorem niżej, by wybrać “Wykrzycz to” (“Shout It Out”).
  • Zdecyduj, czy uczniowie będą wysyłać na tablicę tekst, czy obraz.
  • Możesz poprosić o wpisywanie według kategorii – nazwij je lub przejdź dalej.
  • Kliknij “Zakończ”/”Finish”. W wersji on-line dodatkowo kliknij “Finish ending” w lewym górnym rogu.
  • Ćwiczenie jest gotowe, by wysłać je uczniom. W wersji online najedź kursorem na ćwiczenie i wybierz “Start”. 
  • Uczniowie: otwierają przeglądarkę internetową i wpisują: hellosmart. Logują się albo dołączają jako goście (Join as a guest). Można także pobrać aplikację na telefon: SMART lab.

  • Wpisują kod (Class ID). Wyświetli się on na tablicy, tak jak i adres strony.
  • Podają swoje imiona/nicki.
  • Nauczyciel w SN klika “Początek” a w SLS “Start for class”. Podaje uczniom pytanie/zadanie (może je również zapisać na tablicy). Uczniowie wpisują swój tekst w białym polu i klikają niebieski prostokąt z napisem “Send response”.
  • Pojawiające się odpowiedzi można przesuwać, dowolnie grupować, powiększać i usuwać. 

Wskazówki

Na lekcjach języka polskiego uruchamiam “Wykrzycz to” w wersji tekstowej aby:

  • zebrać dotychczasową wiedzę uczniów (proszę, by wpisali 3 rzeczy, które wiedzą o metaforze, Szymborskiej albo o rzeczowniku);
  • utrwalić wiedzę poznaną na lekcji – poniżej zdjęcie autentycznej tablicy z mojej lekcji, na której uczniowie klasy IV dowiedzieli się, czym jest rodzaj męskoosobowy i niemęskoosobowy. Dopisek “jacy” i “jakie” powstał w trakcie napływania odpowiedzi, podczas podsumowania skreśliliśmy niepotrzebnie napisane rzeczowniki;
  • rozpocząć rozmowę o lekturze. Proszę uczniów o napisanie krótkiej refleksji na temat książki. To lepsze rozwiązanie, niż sama rozmowa, bo dzieci, które usłyszą, że ktoś już powiedział ich myśli, często porzucają zamiar wypowiedzenia się. Poza tym mogę pogrupować odpowiedzi, podkreślić interesujące sformułowanie, zachęcić do poruszenia innego aspektu. Tworząc ćwiczenie warto zaproponować kategorie, aby ułatwić dzieciom rozpoczęcie wypowiedzi, np. “Podobało mi się”, “Zaciekawiło mnie”, “Nie podobało mi się”, “Książkę polecam…”. Podczas omawiania wpisów dzieci nauczyciel może powiększyć, podświetlić wybraną wypowiedź – patrz zdjęcie poniżej (tablica z lekcji o “Chłopcach z Placu Broni” w klasie V, funkcja pełnego ekranu).
  • przeprowadzić “burzę mózgów”. Na przykład “O czym trzeba pamiętać pisząc opis postaci?”. Pogrupowanie podobnych odpowiedzi może okazać się sposobem na podzielenie uczniów do dalszej pracy w grupach;
  • po prostu aby zachęcić uczniów do wypowiedzi. Są takie klasy, gdzie wszyscy chcą mówić, ale są takie, w których głos zabierają wciąż te same 2-3 osoby. “Wykrzycz to” jest świetnym narzędziem, by tę sytuację zmienić.

“Wykrzycz to” w wersji ze zdjęciami:

  • uczniowie przesyłają zdjęcie strony z zeszytu, na przykład wypracowania (jeśli zapiszę lekcję, mogę prace uczniów obejrzeć także w domu, nie poprawię ich co prawda, ale mogę napisać komentarz, wystawić ocenę, zapisać sobie pytanie do ucznia);
  • pomysł na lekturę: rozdaję uczniom wypisane z tekstu fragmenty opisów miejsca, zabieram uczniów na spacer po okolicy, proszę o zrobienie zdjęcia pasującego do fragmentu z tekstu. W klasie uruchamiam “Wykrzycz to”, uczniowie szybko przesyłają zdjęcia na tablicę, możemy je wszyscy oglądnąć. Zadaniem uczniów jest udowodnienie, że zdjęcie ilustruje cytat. Podobną lekcję można zrobić na bazie wybranych aforyzmów (na przykład o młodości), wtedy zdjęcia będą bardziej metaforyczne;
  • kolejny pomysł na lekturę: uczniowie wysyłają zdjęcia znalezione w internecie, które kojarzą im się ze światem przedstawionym utworu. Oczywiście zadanie polega także na uzasadnieniu wyboru fotografii;
  • przesłanie pracy przygotowanej w aplikacji do tworzenia chmury słów (mozaiki), np. Word art (działa w telefonie na przeglądarce internetowej). Uczniowie wypisują skojarzenia do podanego słowa (np. ojczyzna, wiosna, poezja) oraz wybierają kształt, w który mają ułożyć się podane wyrazy. Obraz zapisują na swoim urządzeniu i przesyłają na tablicę. Ćwiczenie to można wykorzystać także na godzinie wychowawczej – uczniowie wpisują odpowiedzi do kwestionariusza, tworząc “swój portret ze słów”. Poniżej przykład:

Bez wątpienia “Wykrzycz to” jest narzędziem uniwersalnym, świetnie sprawdzi się zarówno na lekcjach przedmiotów humanistycznych jak i ścisłych. Uczniowie lubią szybkość, z jaką odpowiedzi pojawiają się na tablicy, cieszą się, gdy ich wypowiedź zostanie zauważona. Warto docenić każdego ucznia poprzez powiększanie, przenoszenie, głośne odczytywanie napływających tekstów/obrazów. Osobą przy tablicy nie musi być nauczyciel – oddajmy głos uczniom. Stańmy z boku i obserwujmy, jak dzieci uczą się od siebie! 

Magdalena Krupińska

PS Warto uruchomić “Wykrzycz to” także na zebraniu z rodzicami, czy na posiedzeniu rady pedagogicznej. #przepisnalekcję

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #2064a1;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 350px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}