Przepis na lekcję, odcinek 26. Myślografia

Przepis na lekcję, odcinek 26. Myślografia

Belfrzy bazgrolą, Rysuję dla moich uczniów, Myślografia to wybrane miejsca w mediach społecznościowych, w których nauczyciele dzielą się swoją pasją tworzenia notatek wizualnych. Sketchnoting na dobre zadomowił się w polskiej szkole. Rysujemy dla siebie i dla swoich uczniów, ucząc, jak się uczyć:) Czym jest sketchnoting? Spróbujmy najpierw oswoić to angielskie sformułowanie, które jest tłumaczone wielorako, jako: myślenie wizualne, wspomniana myślografia, czy notowanie wizualne. Wszystkie one nazywają specyficzny sposób notowania, porządkowania informacji. W notatce łączymy pismo odręczne ze schematycznymi rysunkami. Porządkujemy treść za pomocą różnego typu ramek, dymków, punktorów, linii. To skuteczna metoda nauki, rozumienia i zapamiętywania informacji.

Co jest nam potrzebne, by tworzyć notatki wizualne? Karta papieru (może być biała, ale papier w kropki ułatwia rysowanie), pisaki o różnej grubości i w różnych kolorach, w tym czarny i szary (do cieniowania). A czy można tworzyć takie notatki na tablicy SMART? Oczywiście! Przykład poniżej.

Składniki:

  • program SMART Notebook,
  • tablica lub monitor SMART (a w zdalnym nauczaniu tablet graficzny),
  • ewentualnie: SMART Learning Suite Online i urządzenia uczniowskie.

Przygotowanie:

  • Uruchom program SMART Notebook,
  • możesz dodać tło w kropki (Zasadnicze składniki Galerii Tła i motywy),
  • wybierz odpowiedni pisak. Do pisania i rysowania polecam pióro do kaligrafii (daje efekt pisaka z pędzelkiem) lub zwykłe pióro, a zakreślacz do cieniowania (nie zasłoni już narysowanych linii),
  • wybierz kolor więcej barw, w tym szarości, znajdziesz po kliknięciu na paletę kolorów. Możesz też wybrać “więcej” i zdefiniować nowe kolory,
  • wybierz grubość i styl rysowanej linii. Polecam linię kropkowaną do stworzenia obramowania strony. Dzięki obramowaniu mamy wrażenie uporządkowania treści. Zamykamy notatkę w ramach,
  • możesz zgrupować elementy, by je przesunąć, czy zmniejszyć,
  • skopiuj narysowany (i zgrupowany) element i wykorzystaj wiele razy (zob. fot. powyżej w ten sposób powstała druga i trzecia żarówka;)),
  • oczywiście możesz używać gumki (w trzech różnych grubościach), ale sprawdza się też cofanie ostatniej czynności,
  • treść możesz organizować w różnego typu ramkach i dymkach. Możesz je narysować lub wykorzystać dostępne kształty (dymki komiksowe pojawią się po kliknięciu na strzałkę),
  • możesz stworzyć bazę notatki wizualnej narysować ramki, banery, które uczeń uzupełni treścią. W tym celu wyślij plik do SMART Learning Suite Online i przekształć slajd w ćwiczenie Handout. Uczniowie tworzą notatkę na swoim urządzeniu
  • albo… zachęć uczniów do tworzenia swojej notatki w zeszycie.

Wskazówki:

  • Niczego nie narysujemy, jeśli nie działa dotyk. Tworząc notatkę na tablicy (a nie na monitorze), pamiętaj, że do komputera muszą był podłączone dwa kable: jeden z projektora (HDMI lub Eurozłącze (VGA)), drugi z tablicy (USB).
  • Upewnij się, że tablica jest dobrze skalibrowana. Od czasu do czasu warto przetrzeć obramowanie tablicy (czystą, bawełnianą ściereczką) drobiny kurzu mogą zakłócić działanie czujników i dotyk, mimo ciągłego kalibrowania, może być wciąż przesunięty.
  • Możesz pisać pisakiem lub palcem. Sprawdź, który sposób najbardziej Ci odpowiada.
  • Tło w kropki, dostępne w Galerii, jest dla mnie zbyt dominujące, dlatego zrobiłam zdjęcie i zmieniłam przezroczystość. Tak przygotowany slajd umieściłam w Mojej galerii, będę mogła go wykorzystać wiele razy (kliknij na wybrany slajd w podglądzie slajdów, wybierz strzałkę z prawego, górnego rogu i “Dodaj stronę do galerii”.

Na koniec przykład notatki wizualnej, przygotowanej w programie SMART Notebook i użytej jako wirtualne tło w Ms Teams.

Magdalena Krupińska

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #2064a1;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 350px;}