SMART Lumio – aplikacja on-line do tworzenia i dystrybucji materiałów lekcyjnych na indywidualne urządzenia uczniów (smartfony, tablety, komputery przenośne i stacjonarne), ale także do pracy z tablicą interaktywną lub monitorem. Zdobyła ogromną popularność wśród nauczycieli podczas zdalnego nauczania. Kluczowe cechy:
- W klasie program pozwala nauczycielom przekazać lekcję na dowolny typ urządzenia ucznia. Ci zaś mogą podążać za pedagogiem i współdziałać z treściami na ekranie, tak, jakby to były papierowe materiały.
- Importuj zasób – import plików. Możliwość zaimportowania pliku SMART Notebook, pdf lub PowerPoint i przekształcenia go w aktywne ćwiczenia, na przykład poprzez dodanie ćwiczeń lub poprzez zamianę dowolnych slajdów w aktywne pola, po których uczniowie mogą pisać. Uczniowie na swoich urządzeniach pracują indywidualnie lub w grupach – mogą po takim slajdzie pisać, rysować, dodawać zdjęcia. W jednej lekcji można łączyć slajdy z różnych plików. Nauczyciel wyświetlać prace uczniów na tablicy, może także dodawać swoje notatki (zobacz: Materiały indywidualne, Grupowa przestrzeń robocza i Tablica dla całej klasy).
- You Tube – bezpieczna wyszukiwarka filmów YouTube. Wybrany film zostaje dodany na nową stronę w naszej lekcji. Następnie możemy dodać ćwiczenia, pusta stronę czy kolejne filmy. Dzięki temu ważny dla nas film możemy zapisać w swoich plikach w chmurze. Uczniowie nie widzą niebezpiecznych, zbędnych treści (innych polecanych przez YouTube filmów czy komentarzy).
- Nowa strona– dodanie do lekcji pustej strony, po której można pisać, wstawiać tekst komputerowy lub zdjęcia.
- Wykrzycz to! – znane z programu SMART Notebook ćwiczenia do burzy mózgów: uczniowie wysyłają ze swoich urządzeń na interaktywny wyświetlacz tekst lub zdjęcia.
- Odpowiedź – znane z programu SMART Notebook narzędzie do tworzenia testów. Nauczyciel ma do wyboru 5 różnego typu pytań (typu ABCD, wielokrotnego wyboru, pytania otwarte itd.). Uczniowie pracują na swoich urządzeniach, nauczyciel ma możliwość zaimportowania wyników w formacie arkusza Excel.
- Ćwiczenia oparte na grach – znane z programu SMART Notebook szablony ćwiczeń typu Odkryj etykiety, Pokaz gier, Super Sortowanie, Wypełnij puste miejsca, Dopasuj je, Odwracanie na zewnątrz, Przyśpieszenie, Quiz z potworami, i Ustal kolejność.
- Ćwiczenia oparte na grach – szablony ćwiczeń występujące tylko w Lumio. Są to: Dopasowanie z pamięci (gra memory), Quiz grupowy (wersja Quizu z potworami dla starszych uczniów) i Wyszukiwanie słów (wykreślanka). Oprócz tego Quiz z potworami okazjonalnie jest wzbogacony o nowe tematyczne szablony związane z porami roku i świętami (zima, lato, wiosna, halloween, święta Bożego Narodzenia itp).
- Materiały indywidualne, Grupowa przestrzeń robocza i Tablica dla całej klasy: możliwość przekształcenia dowolnego slajdu w aktywne ćwiczenie dla uczniów. Uczniowie pracują na swoich urządzeniach, dodając tekst i zdjęcia. Indywidualnie (Materiały indywidualne) lub grupowo (Grupowa przestrzeń robocza). Można również stworzyć miejsce robocze dla całej klasy bez podziału na grupy (Tablica dla całej klasy).
- Gotowe szablony (tematyczne motywy prezentacji, organizatory graficzne, tablice manipulacyjne), które można zamienić w ćwiczenie indywidualne, dla grup lub dla całej klasy.
- Dostęp do lekcji Lumio stworzonych przez SMART Technologies, firm współpracujących i nauczycieli z całego świata. Lekcje można dowolnie edytować.
- Przechowywanie wszystkich lekcji w chmurze – nie ma potrzeby noszenia swojego komputera do szkoły lub pendriva. Teraz dostęp do wszystkich swoich materiałów lekcyjnych masz z każdego komputera podłączonego do Internetu.
- Łatwe wyszukiwanie stworzonych lekcji, możliwość wyświetlania według nazwy lub dat.
- Udostępnij łącze – możliwość podzielenia się lekcją z innym nauczycielem poprzez wysłanie mu linku. Nauczyciel może wysłać link do lekcji uczniom, by dokończyli zadanie w domu lub jeśli byli nieobecni na lekcji.
- System w polskiej wersji językowej.
W celu korzystania z Lumio należy zakupić subskrypcję SMART Learning Suite na 1, 2 lub 3 lata.