Piaskowy Wilk (Lumio)

Piaskowy Wilk (Lumio)

Prezentacja z grami i zadaniami na tablicę interaktywną/monitor poświęcona lekturze dla klas I-III „Piaskowy Wilk” Asy Lind.

Materiał można wykorzystać na kilku lekcjach:

  1. Pierwsze spotkanie z Karusią (slajdy 1-6, przewidywany czas: 2 godziny lekcyjne). Lekcję rozpoczynamy od zaprojektowania strony tytułowej książki. Uczniowie zapisują tytuł, imię i nazwisko autorki (dodatkowo nazwisko tłumaczki), rysują ilustrację. Następnie uzupełniają grę „Wypełnij puste miejsca”. Z krótkiej notatki biograficznej uczniowie dowiadują się jakie książki napisała Asa Lind, przypominają sobie inną słynną szwedzką pisarkę dla dzieci. Jeśli mamy czas, możemy skorzystać z nagrania Radia Szczecin i razem z dziećmi posłuchać rozmowy z pisarką (tematy: dlaczego warto czytać książki, czy „Piaskowy Wilk” to książka uniwersalna, dzieciństwo Asy Lind). W kolejnym zadaniu (gra „Wypełnij puste miejsca”) uczniowie uzupełniają notatkę o książce. Ustnie odpowiadają na pytanie, czy Piaskowy Wilk istnieje naprawdę i czy to tak naprawdę ważne. W kolejnym etapie lekcji przywołujemy najważniejsze wydarzenia, sprawdzając, czy uczniowie uważnie przeczytali lekturę: slajd 5. – gra „Wyszukiwanie słów” (typu wykreślanka). Uczniowie szukają słów związanych z lekturą (uwaga, tę część lekcji warto przeprowadzić w sali komputerowej albo z tabletami – uczniowie mogą dołączyć do lekcji poprzez kod (wchodzą na stronę hellosmart.com, wpisują kod nauczyciela i swój nick), zapisują je w zeszycie i wyjaśniają ich związek z książką (np. kamień – tam wyryte było imię Brita, na kamieniu Piaskowy Wilk podał herbatkę. W trudniejszej wersji tego zadania uczniowie zadają pytania (odwrócona kartkówka, np. kamień – gdzie wyryte było imię Brita?). Następnie uczniowie udowadniają, że ilustracja wygenerowana przez sztuczną inteligencję, wiąże się z konkretnym wydarzeniem z lektury (slajd 6.). Jeśli znajdujemy się w sali komputerowej, możemy poprosić uczniów o samodzielne wygenerowanie ilustracji – uczniowie będą musieli napisać odpowiednią komendę.
  2. Poznajmy się (slajdy 7-12) – 1 lub 2 godziny lekcyjne. Odczytujemy fragment opowiadania „Wyjątkowo niezwykłe zwierzę”. Nauczyciel/ka wyświetla slajd nr 8. Uczniowie odpowiadają na pytanie, z jakim zwierzęciem Piaskowy Wilk pomylił dziewczynkę (możemy wprowadzić porównanie – jaką cechę uwypuklono?). Następnie odczytujemy pierwszą rozmowę Łucji i pana Tumnusa (pierwsza część „Opowieści z Narnii”). Uczniowie dostrzegają podobieństwa między tymi utworami. W kolejnym etapie lekcji uczniowie będą tworzyć rozmowę z ufoludkiem – slajd 10. Lekcję zakończymy rozmową o Karusi (Jaka jest bohaterka) i o Piaskowym Wilku (Kim dla Karusi jest Piaskowy Wilk = wymyślonym przyjacielem, pocieszycielem, nauczycielem życia, wsparciem itd…).
  3. Świat dzieci i dorosłych – 1 godzina lekcyjna. Uczniowie porównują świat dzieci i świat dorosłych.
  4. Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej – 1 godzina lekcyjna. Lekcję rozpoczynamy od fragmentu „Reksia” z 1982 roku. Zatrzymujemy film na kadrze pokazującym wnętrze budy Reksia. Uczniowie opowiadają o tym, co widzą. Następnie odczytujemy fragment opowiadania „W domu Piaskowego Wilka”. Uczniowie grają w grę „Supersortowanie” (slajd 19) wskazując na różnice i podobieństwa między domami Reksia i Piaskowego Wilka. Następnie pytamy o to, ile domów miał Piaskowy Wilk. Dlaczego? Uczniowie porządkują informacje zapisane na slajdzie 20. – przenoszą odpowiednie informacje na prawą lub lewą stronę (grota/jałowce). Lekcję kończymy rozmową o domu Karusi (slajd 21) – uczniowie oglądają ilustrację wygenerowaną przez sztuczną inteligencję i zastanawiają się, czy dobrze odzwierciedlono dom bohaterki.
  5. Ach, ta praca – 1 godzina lekcyjna. Uczniowie rozmawiają o tym, czym jest dla nich praca, a czym odpoczynek. Porównujemy ich odpowiedzi do tego, co o pracy powiedział Piaskowy Wilk. Jak na to zareagowała Karusia? Okazuje się, że pracą nie można nazwać tego, co sprawia nam przyjemność. Slajd 25 można uzupelniać wspólnie z unczniami na tablicy/monitorze, ale można również zamienić w trybie edycji (ikonka magicznej różdżki w prawym górnym rogu) w indywidualne ćwiczenie. Uczniowie będa wówczas pracować samodzielnie, każdy na swoim urządzeniu.
  6. Zakończenie cyklu lekcji – uczniowie, pracując w grupach, ustalają ranking opowiadań. Na końcu oceniają lekcję lub cały cykl, przesuwając muszelkę (grafika jest sklonowana) w odpowiednie miejsce slajdu.

Uczniowie:

  • poznają autorkę książki,
  • opowiadają o swoich wrażeniach czytelniczych,
  • opowiadają o świecie przedstawionym: o zdarzeniach i o bohaterach,
  • szukają podobieństw między fragmentami „Piaskowego Wilka” i powieścią „Lew, czarownica i stara szafa” z cyklu „Opowieści z Narnii” C. S. Lewisa,
  • tworzą zdrobnienia imienia bohaterki,
  • zestawiają świat dorosłych ze światem dzieci,
  • opowiadają o domu Karusi, Piaskowego Wilka i… Reksia,
  • zastanawiają się nad tym, czym jest praca, a czym jest odpoczynek,
  • z pomocą nauczyciela/ki redagują wniosek,
  • oceniają opowiadania,
  • oceniają lekcję.

Przedmiot:

edukacja wczesnoszkolna, edukacja polonistyczna

Poziom:

I poziom edukacyjny

Udostępniła:

Magdalena Krupińska,

konsultantka edukacyjna SMART

Lekcja przygotowana w Lumio (SMART Technologies). Aplikacja działa w przeglądarce internetowej. W Lumio stworzymy interaktywną prezentację z grami, quizami i ćwiczeniami na tablicę czy monitor. Uczniowie mogą pracować wspólnie na tablicy lub w swoim tempie na telefonie/laptopie. Obejrzyj krótki film o Lumio i załóż bezpłatne konto.

Image module
Pobierz lekcję
div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #2064a1;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 350px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}