Lekcja geografii przeznaczona dla ostatnich klas szkoły podstawowej.
Realizacja zajęć pozwala uczniowi (drogą obserwacji, odkrywania, działania praktycznego) zdobyć wiedzę i umiejętności na temat zależności między wysokością górowania Słońca w pierwszych dniach pór roku, a szerokością geograficzną (większa szerokość, mniejsza wysokość) i w konsekwencji ilością światła (długość dnia i nocy) i ciepła (główne strefy klimatyczne) dostarczanych do powierzchni Ziemi w ciągu roku.
Cele lekcji
Uczeń/uczennica:
- ustala nachylenie osi Ziemi do pionu i płaszczyzny swojej orbity dookoła Słońca,
- bada wartości kątów padania promieni słonecznych na powierzchnię Ziemi oraz ilości dostarczanej naszej planecie energii słonecznej, na różnych szerokościach geograficznych, w pierwszych dniach pór roku,
- odkrywa zależności między tymi danymi,
- stwierdza różną długość dnia i nocy, w różnych porach roku, na różnych szerokościach geograficznych,
- uzasadnia występowanie dnia i nocy polarnych oraz „równoczesną odwrotność” występowania pór roku,
- rozmieszcza strefy oświetlenia i ogrzania Ziemi,
- oblicza wartość kąta padania promieni słonecznych w południe pierwszych dni pór roku na różnych szerokościach geograficznych,
- identyfikuje i rozumie wzajemne relacje przyroda-człowiek.
Przedmiot:
geografia
Poziom:
II etap edukacyjny
Udostępnił:
Dariusz Łuszczyk (darlusz@interia.pl)
Szkoła Podstawowa im. ks. Leona Poeplau w Kończewicach
Ten plik nie zawiera zawartości Adobe Flash i działa z nowszymi wersjami SMART Notebook (wersja 17 i nowsze dla Windows, wersja 16.2 i nowsze dla Mac). Dowiedz się więcej.
