Łączymy w pary! Z zadaniem tego typu nasi uczniowie spotykają się na każdym poziomie edukacyjnym, od przedszkola, po liceum. Cieszy zatem fakt, że wśród gier SMART znajdziemy grę „Dopasuj je”, dzięki której w kilka minut przygotujemy angażujące zadanie dla uczniów w każdym wieku. Szybko uzupełnimy szablon swoją treścią, wybierzemy atrakcyjny dla naszych uczniów motyw, a nawet stworzymy własny, w pełni pasujący do zadania. Spójrzmy, jak to wszystko zrobić!
Składniki:
- program SMART Notebook lub aplikacja Lumio (lum.io),
- tablica lub monitor SMART,
- ewentualnie: urządzenia uczniowskie.
Przygotowanie:
SMART Notebook 21
- Uruchom program SMART Notebook albo zaloguj się na swoim koncie Lumio.
- W programie SMART Notebook wybierz ikonkę ćwiczeń (w Lumio kliknij na zielony prostokąt „Add activities”), a następnie wśród różnych typów gier odnajdź Dopasuj je! (Match 'Em Up!)
- Uzupełnij szablon swoją treścią: możesz (ale nie musisz) nazwać kategorie, dodaj wyrazy lub obrazy, które uczniowie połączą ze sobą w pary. Od niedawna dodawanie obrazów do gier w SMART Notebooku jest tak samo proste, jak w Lumio, wbudowana została bowiem wyszukiwarka Bing.
- Aby stworzyć grę z obrazkami, kliknij na ikonkę zdjęcia i załaduj obraz z komputera (Wybierz obraz).
- Możesz też szybko wyszukać grafikę w Internecie, wpisując słowo kluczowe w pasku poniżej. Rozpocznij wyszukiwanie, klikając na lupkę lub wciśnij Enter na klawiaturze.
- Wybrany obraz wyświetli się w podglądzie po prawej stronie, zatwierdź wybór przyciskiem „OK”. Możesz dodać maksymalnie 10 par, możesz tworzyć dowolne pary: tekst + obraz, tekst + tekst, obraz + obraz.
- Po prawej stronie możesz wybrać tryb sprawdzania odpowiedzi „Natychmiast” lub „Na żądanie”.
- Gdy dodasz minimum 2 pary, na niebiesko podświetli się przycisk „Dalej” w prawym dolnym rogu. Kliknij, gdy skończysz dodawać swoją treść gry.
- Teraz wybierz motyw gry: Koncert rokowy, Nauka, Ogród, Pod wodą, Prosta, Smok.
- Możesz też samodzielnie stworzyć swój motyw! W tym celu wybierz Niestandardowe, w którym dostosujesz do swoich potrzeb wiele elementów gry, przede wszystkim dodasz własne tło (kliknij na ikonki obrazów), kolor tekstu oraz zmienisz układ elementów (patrz zdjęcie poniżej). Zatwierdź zmiany, klikając Zakończ.
- Gra jest gotowa! Możesz w nią zagrać z uczniami na tablicy oraz/lub udostępnić ją na ich urządzania (wciśnij ikonkę komórki widoczną z prawej strony gry).
Lumio
- Zaloguj się na swoim koncie Lumio. Jeśli jeszcze nie masz konta, zarejestruj się bezpłatnie. Użyj konta Google lub Microsoft.
- Kliknij na zielony prostokąt Add activities, a następnie Game-based activities i Match 'Em Up!.
- Uzupełnij szablon swoją treścią: dodaj tekst oraz/lub grafikę.
- Aby dodać grafikę, kliknij na ikonkę zdjęcia i załaduj obraz z komputera (Select image) lub wyszukaj obraz w Internecie.
- Kliknij Next i wybierz gotowy motyw lub stwórz własny, wybierając Custom.
- Zakończ edycję gry, klikając Finish. Gra jest gotowa. Możesz ją ponownie edytować (Edit activity) lub zobaczyć, jak wygląda (Preview).
- Dodaj kolejne slajdy lub zakończ tworzenie lekcji w Lumio. Możesz nadać jej tytuł (nadpisz Untitled w lewym górnym roku) i kliknij Finish editing. Wrócisz do biblioteki lekcji. Stąd możesz lekcję (grę) uruchomić – najedź kursorem myszy na ikonkę z nazwą nowo utworzonej lekcji i kliknij START. Możesz także pobrać link do lekcji, by udostępnić ją uczniom jako zadanie domowe (kliknij na trzy kropki znajdujące się na kafelku, wybierz Share link – Get student access link – Copy).
Wskazówki:
- Warto pobrać najnowszą wersję programu SMART Notebook (21), tylko ona pozwala bowiem na modyfikację szablonu gier, w tym gry „Dopasuj je”. We wcześniejszych wersjach ta możliwość istniała tylko w przypadku gry „Supersortowanie”.
- Wyszukiwarka Bing jest bezpieczną wyszukiwarką, wszystkie obrazy są oznaczone licencjami Creative Commons lub są w domenie publicznej.
- Lumio nie jest jeszcze dostępne w języku polskim, ale wyszukiwarka Bing rozpoznaje słowa w języku polskim, co znacznie ułatwia wyszukanie odpowiednej grafiki.
- W niektórych motywach kilkuwyrazowe elementy są lepiej widoczne, do nich polecam motyw prosty, ogród lub niestandardowy.
- Samodzielnie stworzony motyw niestandardowy w programie SMART Notebook warto sobie zapisać po to, by użyć go ponownie do innej treści. Rozwiń pasek z podglądem slajdów i kliknij prawym przyciskiem myszy na slajd z grą (albo rozwiń strzałkę znajdującą się w jego prawym górnym rogu), a następnie wybierz Dodaj stronę do galerii. W ten sposób tworzymy własną biblioteczkę zasobów. Jeśli w bibliotece masz dużo materiałów, wcześniej zmień nazwę slajdu na charakterystyczną (np. dopasuj je niestandardowe1), łatwiej będzie Ci później znaleźć ten szablon.
Magdalena Krupińska