Z cyklu “Przepis na lekcję”, odcinek 29. Widok dwóch stron w programie SMART Notebook

Z cyklu “Przepis na lekcję”, odcinek 29. Widok dwóch stron w programie SMART Notebook

Uczymy się, patrząc. Jeśli nie „przede wszystkim”, to z pewnością „także”… Przyjrzyjmy się więc (!), jakie funkcje znajdziemy w zakładce „Widok” w w programie SMART Notebook.

Przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka często jest więc tak, że pierwsze nasze zetknięcie z pracą na tablicy/monitorze zostaje z nami na zawsze. Nie inaczej jest ze sposobem, w jaki pokazujemy slajdy w programie SMART Notebook naszym uczniom. Niektórzy użytkownicy SMART Notebooka wolą tryb Pełny ekran, gdyż uczniowie skupiają się wówczas na zawartości strony, niektórzy wolą cały czas widzieć pasek narzędzi. Do której grupy należycie? A może wszystko zależy od potrzeby chwili? Swobodnie przechodzicie między widokami? Na pewno warto sprawdzić, który wariant jest „najwygodniejszy”. Jeśli używacie pełnego ekranu, upewnijcie się, że wszystkie ważne informacje na slajdzie umieściliście w obszarze roboczym. Aby sprawdzić, jak obraz wyświetli się na tablicy/monitorze, wybierz Widok, a następnie Obramowanie strony pełny ekran.

Najlepsze wrażenia wizualne daje Prezenter 4k, zwłaszcza wyświetlany na monitorze SMART o rozdzielczości 4k. Wystarczy wybrać menu Widok, a następnie Prezenter 4k (lub posłużyć się skrótem: znajdź ikonkę Pokaż ekrany Prezenter 4k). Po chwili otworzy się nowe okno z naszą lekcją. Zauważ, że wygląd programu nieco różni się od tradycyjnego SMART Notebooka: przede wszystkim widzimy zdecydowanie mniej ikon w pasku narzędzi, co z pewnością poprawi koncentrację uczniów. W prezenterze wciąż mamy możliwość przejścia w tryb pełnej strony, możemy też dodawać nową stronę, pisać, rysować czy wstawić narzędzie pomiarowe, np. linijkę.

Last but not least cóż może być innowacyjnego w wyświetleniu dwóch stron (slajdów) jednocześnie? A jednak! Ta funkcja programu, o której warto pamiętać, daje nam kilka interesujących pomysłów na ćwiczenia dla uczniów. Sprawdźmy, jakie!

Składniki:

  • program SMART Notebook,
  • tablica lub monitor SMART.

Przygotowanie:

  • Uruchom program SMART Notebook,
  • przygotuj minimum dwa slajdy: ćwiczenie + instrukcja, albo ćwiczenie + obraz, mapa; zadanie z lukami + słowa itd… (więcej we wskazówkach),
  • uruchom widok dwóch stron: kliknij Widok w pasku na samej górze programu SN, a następnie Wyświetlanie dwóch stron – Włączone.
  • Kliknij na ikonkę pinezki, jeśli chcesz, by któraś ze stron była przypięta – widoczna cały czas mimo dodawania nowych stron czy przechodzenia do kolejnych slajdów.
  • Gotowe zauważ, że uczniowie mogą swobodnie przenosić elementy z jednego okna do drugiego.

Wskazówki:

  • Widok dwóch stron wykorzystuję najczęściej wtedy, gdy uczniowie pracują w różnym tempie (czyli szczególnie w młodszych klasach). Zawsze znajdzie się uczeń, który nie zdążył czegoś przepisać. Zostawmy więc slajd np. z tematem lekcji, ale, aby reszta klasy się nie nudziła, pokażmy następne zadanie. Widok dwóch slajdów pozwala więc indywidualizować pracę z uczniem.
  • Jeśli w naszym pliku SN mamy osobne slajdy z zadaniem i rozwiązaniem wzorcowym, na koniec warto użyć trybu dwóch stron, by uczniowie porównali wynik. Nie trzeba będzie kilkakrotnie przechodzić między stronami, by uczniowie upewnili się, że poprawnie wykonali zadanie.

  • Funkcja ta pozwala także poszerzyć obszar roboczy. Wyobraźmy sobie, że musimy przygotować zadanie, które składa się z dwóch części: nieruchomej, np. tabeli i ruchomych elementów. Część statyczna jest tak duża, że zajmuje cały slajd. Zadaniem uczniów ma polegać na przenoszeniu elementów w odpowiednie miejsce (na przykład do tabeli). Niestety, nie mamy miejsca na slajdzie  jeśli elementy umieścimy pod tabelą, nie będą widoczne, uczniowie będą musieli przewijać stronę na dół, co nie jest wygodne. Z pomocą przychodzi widok dwóch stron: część zadania z ruchomymi elementami umieszczamy na kolejnej stronie. Uczniowie w widoku dwóch stron swobodnie mogą przenosić element z jednej strony (figurę geometryczną, napis, obraz), na drugą.
  • Przedszkole/edukacja wczesnoszkolna/zajęcia kompensacyjne: zadanie typu „znajdź różnicę” możemy przygotować dwa na pozór identyczne slajdy (obrazki, tekst), wyświetlamy je w widoku dwóch stron, uczniowie zakreślają pisakami różnice.
  • Geografia: na jednym slajdzie wyświetlamy mapę, na drugim zadanie. Uczniowie wykonują pracę, mając przed sobą cały czas mapę. W każdej chwili możemy zamknąć tryb dwóch stron i sprawdzić, czy uczniowie zapamiętali mapę.
  • Matematyka, fizyka: przypnij stronę z zadaniem (ikonka pinezki na pasku narzędzi), dzięki czemu zadanie będzie cały czas widoczne. Uczniowie będą mogli rozwiązywać zadanie na kilku stronach, bez potrzeby cofania się do treści zadania.
  • j. polski: włącz widok dwóch stron, by omówić fragment utworu literackiego slajd z tekstem warto przypiąć (ikonka pinezki). Uczniowie będą mogli przechodzić do kolejnych slajdów z zadaniami, utwór literacki będzie cały czas widoczny na tablicy.

Magdalena Krupińska

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #2064a1;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 350px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}