Z cyklu „Przepis na lekcję”. Odcinek 34. Klonowanie nieskończone

Z cyklu „Przepis na lekcję”. Odcinek 34. Klonowanie nieskończone

To nie będzie artykuł o słynnej owieczce Dolly. Chociaż, jeśli się uprzemy, możemy sklonować także owcę. Tyle, że wirtualnie. W aplikacji Lumio albo w programie SMART Notebook. Po co? Odpowiedzi na to pytanie jest, nomen omen, nieskończenie wiele. Klonowanie pozwala nam bowiem wykorzystać dany obiekt wiele razy. Możemy więc sklonować litery, z których uczniowie będą układać słowa albo którymi będą uzupełniać wyrazy z trudnościami ortograficznymi. Na lekcjach matematyki możemy powielić cyfry, znaki większości/mniejszości, by uczniowie uzupełniali działania matematyczne. Jeśli chcemy prowadzić z uczniami kalendarz pogody, klonowanie okaże się koniecznością. Zaoszczędzimy miejsce na slajdzie – wystarczy jedna chmurka, jedno słońce itd… które, sklonowane, zapełnią wszystkie pola w naszym kalendarzu. W końcu – klonowanie sprawdza się znakomicie w ewaluacji. Możemy sklonować uśmiechnięte buźki, łapki w górę, łapki w dół, czy zwykłą kulkę, którą uczniowie „wrzucą” do słoika z napisem „Już umiem”.

Składniki:

  • program SMART Notebook albo aplikacja Lumio,
  • tablica lub monitor SMART,
  • ewentualnie: urządzenia uczniowskie.

Przygotowanie:

  • Uruchom program SMART Notebook,
  • wybierz z galerii, przechwyć lub wklej dowolną grafikę, którą chcesz sklonować. Sposobów na pobranie grafiki jest kilka – w programie SMART Notebook mamy galerię, kształty i linie, w Lumio i w SN wyszukiwarkę Bing. Zawsze możemy także wkleić obrazek z komputera.
  • Umieść grafikę w docelowym miejscu na slajdzie. Kliknij na nią, by pojawiła się strzałka. Rozwiń ją i wybierz „Klonowanie nieskończone”/”Infinite Cloner”.
  • Dodaj pozostałe elementy na slajdzie – treść zadania. Gotowe!

Wskazówki:

  • Program Smart Notebook oferuje znakomite narzędzie do przechwytywania zdjęć, czyli do robienia tzw. zrzutów ekranu. Znajdziemy je bezpośrednio w programie wśród narzędzi (ikonka aparatu fotograficznego) albo w pasku na dole ekranu komputera obok zegara. Znajdź ukrytą tam ikonkę programu SMART Notebook, kliknij na nią a następnie wybierz „Pasek narzędzi przechwytywania obrazu”. Dzięki temu nie musimy uruchamiać całego programu, żeby szybko przechwycić fragment zdjęcia i zapisać go na swoim komputerze.
  • Czasem potrzebny jest nam obrazek bez tła. W programie SMART Notebook możemy szybko usunąć tło, korzystając z funkcji „Ustaw przezroczystość obrazu”: wklej grafikę, rozwiń strzałkę znajdującą się w prawym górnym roku grafiki, wybierz „Ustaw przezroczystość obrazu”, kliknij wskaźnikiem na fragment, który chcesz wymazać – stanie się różowy. Zatwierdź „ok”. Możesz skorzystać także z zewnętrznych aplikacji do usuwania tła, na przykład ze strony remove.bg. Wystarczy załadować obraz ze swojego komputera (Upload image) i pobrać przerobiony plik (Download).
  • Warto stworzyć slajd ze wzorcowym rozwiązaniem (oczywiście, jeśli takie istnieje, można przecież przygotować zadanie z wieloma możliwościami jego rozwiązania).
  • Chemia: sklonuj grafikę, przedstawiającą atomy. Uczniowie zbudują z nich wskazane przez Ciebie cząsteczki. Przykład: https://cutt.ly/TF7qmPr
  • Język polski: z dyktanda usuń trudności ortograficzne. Pod, nad lub obok tekstu wpisz osobno (w oddzielnych polach tekstowych): ż, rz, ch, h itd… Sklonuj te znaki. Uczniowie będą nimi uzupełniać wyrazy z dyktanda.
  • Matematyka w edukacji wczesnoszkolnej: uczniowie uczą się mnożyć (slajdy: 6. i 18.)
  • Ewaluacja lekcji: np. uczniowie wrzucają kulki do słoika z kciukiem w dół lub w górę: https://cutt.ly/1GS3t3v
  • Edukacja wczesnoszkolna: uczniowie układają wyrazy z podanego słowa: https://cutt.ly/tGS3RnY

Magdalena Krupińska

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #2064a1;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 350px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}