Z cyklu “Przepis na lekcję” Odcinek 25. Kątomierz

Z cyklu “Przepis na lekcję” Odcinek 25. Kątomierz

Z matowego plastiku, półprzezroczysty, schowany, niczym skulony jeż, w przepastnych piórnikach uczniów. Kątomierz, bo o nim mowa, znajdziemy również wśród narzędzi pomiarowych programu SMART Notebook. Wyglądem łudząco przypomina szkolny pierwowzór, ale właśnie ten uczniowski, nie ten wielki, drewniany, nieporęczny przyrząd, który wisiał obok zielonej tablicy w pracowni matematycznej. Smartowski kątomierz jest prawdziwie interaktywny i uniwersalny nie tylko się obróci, ale także powiększy a nawet wygeneruje dowolny kąt. Matematycy pracujący na co dzień z programem SMART Notebook zapewne odkryli możliwości kątomierza, ale czy wszystkie? Przekonajmy się!

Składniki:

  • SMART Notebook (na przykład wersja 20 lub 20.1).
  • Narzędzia pomiarowe  kątomierz.

Przygotowanie:

  • Uruchom program SMART Notebook.
  • Z menu na górze strony wybierz Wstaw, a następnie Narzędzia pomiarowe kątomierz.
  • Kątomierz możesz obracać, aby zmierzyć dowolny kąt, znajdujący się na slajdzie. Kliknij na górną podziałkę i przesuń w lewo lub w prawo (możesz tworzyć pełne obroty). Zauważ, że pojawia się kąt nachylenia kątomierza.
  • Dzięki temu, że kątomierz jest przezroczysty, nie zasłania rysunków i obiektów, znajdujących się na slajdzie.
  • Aby zmienić wielkość przyrządu, kliknij na dolną podziałkę i przesuń w górę (powiększ) lub w dół (zmniejsz).
  • Kliknij na obszar środkowy, aby przesunąć kątomierz.
  • Aby kątomierz półpełny zamienić w pełny, kliknij na kropkę, znajdującą się w jego lewej, dolnej części.
  • Zauważ, że po kliknięciu na obiekt, w jego prawej, dolnej części, pojawiły się dodatkowe elementy: dwie duże kropki i strzałka. Dzięki nim wygenerujemy dowolny kąt.

Wskazówki

Praca z wygenerowanymi kątami

Możesz stworzyć wszystkie rodzaje kątów: kliknij na kątomierz w dowolnym miejscu, a następnie przesuń zielone kółeczko i wybierz strzałkę. W ten sposób powstanie kąt ostry, prosty, rozwarty, półpełny. Jeśli chcesz wygenerować kąty wklęsłe, zamień kątomierz w pełny (kliknij na kropkę z lewej strony) i ustaw kółeczka w odpowiednim położeniu. Kliknij na strzałkę. Na końcu skasuj kątomierz (zaznacz i wybierz Usuń lub na klawiaturze wciśnij Delete). Twój slajd jest wypełniony różnymi typami kątów. Czas na ich modyfikację:)

Możesz:

  • zmienić kolor, grubość i styl linii: zaznacz wybrany kąt i kliknij na kolor i styl linii, wybierz dowolne.
  • Usunąć wymiar kąta: kliknij na kąt, wybierz strzałkę z właściwościami, a następnie „Grupuj” i „Rozgrupuj”; albo, szybciej: kliknij na kąt i na klawiaturze przyciśnij jednocześnie Ctrl+r. Przesuń wartość lub skasuj. Pamiętaj o tym, by ponownie zgrupować obie linie, by kąt się nie rozpadł w trakcie przesuwania.
  • Powiększać i obracać kąty tak, jak inne obiekty na slajdzie, na przykład zdjęcia.
  • Ustawić klonowanie nieskończone. Dzięki temu możesz na przykład poprosić uczniów, by, przy pomocy kątów, utworzyli figury geometryczne. Sklonowany kąt można wielokrotnie wykorzystać.
  • Stworzyć kostkę z kątami. Znajdź kostkę w galerii (najszybciej poprzez lupkę wpisz kostka, wybierz folder interaktywne i multimedia), przesuń ją na slajd. Wybierz ikonkę śrubki i kliknij na Niestandardowe. Przenoś kąty na pola kostki.
  • Zrobić zdjęcia utworzonych kątów (narzędzie przechwytywanie ekranu), zapisać je na pulpicie, a następnie wykorzystać w dowolnym ćwiczeniu (np. Supersortowanie, Dopasuj je, Ułóż w kolejności).

A jaki jest Twój pomysł na wykorzystanie kątomierza? Napisz do mnie:) m.krupinska@irs.com.pl
Dziękuję pani Annie Nożyńskiej, Ambasadorce SMART, nauczycielce matematyki w Szkole Podstawowej nr 112 im. Marii Kownackiej w Warszawie za konsultacje matematyczne.

Magdalena Krupińska

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #2064a1;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 350px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}