Monitor interaktywny w pracy ze studentami

Monitor interaktywny w pracy ze studentami

Uniwersytet zmienia się z duchem czasu. Profesor schowany za podium katedry, studenci siedzący w oddaleniu, skrzętnie notujący każde słowo? Ten widok powoli odchodzi do lamusa, coraz więcej nauczycieli akademickich w swojej pracy dydaktycznej sięga bowiem po metody aktywizujące. Dzięki temu studenci są bardziej zaangażowani w proces kształcenia, szybciej osiągają cele dydaktyczne. Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej jest szczególnie istotne podczas przygotowania studentów specjalizacji nauczycielskiej do pracy w coraz lepiej wyposażonej w nowoczesny sprzęt szkole. Kompetencje cyfrowe (informatyczne) znajdują się wśród ośmiu kompetencji kluczowych, do ich rozwoju zobowiązuje nauczycieli również podstawa programowa kształcenia ogólnego na wszystkich poziomach edukacyjnych.

Z pomocą przychodzą rozwiązania SMART: nowoczesny monitor interaktywny wraz z Internetem to potężne narzędzie. Działa bez konieczności podłączenia komputera. To samodzielne urządzenie z wbudowanym oprogramowaniem (IQ): aplikacją tablica, przeglądarką internetową. W aplikacji Tablica, którą uruchomimy jednym przyciskiem, stworzymy nie tylko cyfrowe notatki, ale także szybko udostępnimy je studentom. Wystarczy wyświetlić studentom planszę z krótką instrukcją połączenia z monitorem. Studenci mają do wyboru adres www, link lub kod QR. Najszybszą drogą w przypadku użycia telefonów komórkowych będzie zeskanowanie kodu QR. Studenci będą mogli pisać po slajdach, które zamienimy na interaktywne ćwiczenia. Warto wykorzystać również ćwiczenie Wykrzycz to, które pozwala na przesłanie tekstu lub zdjęć z urządzeń studentów (np. smartfony) na monitor. W ten sposób szybko przeprowadzimy burzę mózgów, zapytamy studentów o ich zdanie na omawiany temat, zbierzemy zdjęcia prac, notatek.

Jeśli w sali wykładowej mamy starszy model monitora albo tablicę interaktywną, warto stworzyć prezentację w aplikacji Lumio. Ma ona wszystkie wspominane funkcje aplikacji Tablica: możliwość tworzenia odręcznych notatek, zamieniania slajdów w interaktywne ćwiczenia dla studentów; tu także znajdziemy Wykrzycz to. Prezentację możemy przygotować w domu, w sali wykładowej wyświetlamy ją na monitorze lub na tablicy interaktywnej, a studenci za pomocą kodu QR dołączają do zajęć na swoich urządzeniach. W opisany powyżej sposób pracowałam na kilku zajęciach na Uniwersytecie Szczecińskim podczas prowadzenia „Konwersatoriów z zakresu nauczania literatury i języka polskiego”. Powstały cztery prezentacje w Lumio:

Studenci mogli wyświetlić prezentację na swoich urządzeniach. Podczas zajęć o ocenianiu studenci dzielili się swoimi definicjami oceniania, biorąc udział w aktywności „Wykrzycz to”. Osoba prowadząca zajęcia ma możliwość podświetlenia (powiększenia) wybranej wypowiedzi. Poniżej zdjęcie aktywności z 18 października 2023 roku (zrzut ekranu):

Na tych samych zajęciach studenci wypełniali ćwiczenie stworzone w aplikacji LearningApps (link do ćwiczenia w prezentacji, na slajdzie 4.). Ich zadanie polegało na uzupełnieniu artykułu 44b. ust. 5 Ustawy o systemie oświaty. Dzięki umieszczeniu linku do ćwiczenia w Lumio, studenci szybko otworzyli je na swoich urządzeniach, każdy mógł pracować w swoim tempie.

Taki sposób prowadzenia konwersatorium jest nie tylko atrakcyjny dla studentów, pomaga w gospodarowaniu czasem zajęć, ale przede wszystkim przyspiesza osiąganie celów dydaktycznych dzięki aktywizującym metodom pracy. Dodatkowo po każdych zajęciach studenci otrzymali link do prezentacji, zyskując stały dostęp do prezentowanych treści, informacji, zgromadzonych zasobów (w tym do notatek stworzonych podczas zajęć na tablicy interaktywnej – plik „Metody pracy z tekstem literackim”, slajdy numer 2, 4, 6, będące efektem burzy mózgów podczas zajęć). Nauczyciel może również udostępnić plik jako pdf, jego generowanie w aplikacji trwa zaledwie chwilę.

Wykorzystując nowoczesne technologie w pracy ze studentami nie tylko idziemy z duchem czasu, sprawiamy, że nasze zajęcia są bardziej interesujące dla młodego człowieka, ale i oszczędzamy czas. Studenci szybciej osiągają zamierzone cele, a my stworzoną prezentację możemy wykorzystać ponownie.

 

Magdalena Krupińska

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #2064a1;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 350px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}