Z cyklu “Przepis na lekcję” Odcinek 8. Memory Match

Z cyklu “Przepis na lekcję” Odcinek 8. Memory Match

Z cyklu “Przepis na lekcję”
Odcinek 8.
Memory Match

Kto ma lepszą pamięć? Kto pamięta, gdzie to leżało? Zaraz, zaraz…. to musi być tu! Grę memory zna każde dziecko. Zasady są proste – kto znajdzie więcej par, ten wygrywa. Rozkładaliśmy zatem drewniane lub papierowe prostokąty na płaskiej powierzchni, spierając się o to, czy mają leżeć równo w szeregach, niczym żołnierze, czy raczej chaotycznie. A potem graliśmy.

Przygotowanie tradycyjnego memory wymaga dużo pracy: trzeba wydrukować lub narysować obrazki, wyciąć, zalaminować… Zakup gotowego z kolei to dodatkowe koszty. O ile oczywiście uda nam się znaleźć odpowiednią grę, związanym z naszym nauczanym przedmiotem, tematem, celem lekcji. 

W Smart Learning Suite Online stworzymy wersję elektroniczną gry. W 100% dostososowaną do naszych potrzeb, z obrazkami lub napisami (albo mieszaną), z muzyką w tle, automatycznym liczeniem punktów, zabawną grafiką. Ile nam to zajmie czasu? Kilka minut! Zdążymy zaparzyć herbatę.

Składniki:

  • SMART Learning Suite Online (https://suite.smarttech.com/login),
  • Ćwiczenie “Memory Match”,
  • tablica interaktywna lub monitor SMART,
  • dodatkowo: urządzenia uczniowskie (niewymagane).

Przygotowanie:

  • Wejdź na SMART Learning Suite online (SLS). Jeśli jesteś tu pierwszy raz, zarejestruj się (wybierz “Sing up for free”). Nie musisz uzupełniać długich formularzy, wystarczy, że masz konto Google lub Microsoft.
  • Po zalogowaniu się wybierz ikonkę zielonego kółka z plusem.
  • Teraz spośród trzech możliwości wybierz “Start with an activity”.
  • Ukażą się ćwiczenia, gry, które możesz tworzyć w SLSO. Kliknij na “Memory Match”
  • Uzupełnij ćwiczenie swoją treścią. W polach na samej górze możesz, ale nie musisz, wpisać nazwę kategorii. Mogą to być na przykład: Państwa i stolice.
  • Poniżej wprowadź elementy do obu kategorii: tekst lub zdjęcia. Pamiętaj, że elementy w tym samym rzędzie tworzą parę. Najlepiej uzupełniać naprzemiennie raz jedną kolumnę, raz drugą. Elementy w obu kolumnach mogą być takie same.
  • Po dodaniu wszystkich elementów, kliknij “Finish”. 
  • Teraz kliknij “Finish ending” w lewym górnym rogu. Możesz też nazwać ćwiczenie (w polu obok).
  • Gra typu memory jest gotowa! Aby wyświetlić ją uczniom na tablicy, kliknij na napis “START”, znajdujący się na miniaturce ćwiczenia. Wybierzcie, czy gra będzie w trybie jednej osoby, czy dwóch (na przykład dla dwóch grup).
  • Uczniowie mogą grać na tablicy albo na swoich urządzeniach. Wyświetl uczniom dane do logowania – kliknij na ikonkę dwóch ludzików, a następnie na strzałkę.
  • Uczniowie wpisują w okno przeglądarki internetowej adres hellosmart.com, wybierają “Join as a guest”, następnie piszą kod i swój nick. Gdy nauczyciel uruchomi grę, pojawi się ona również na ekranach uczniów.

Wskazówki

Gra memory uczy koncentracji, pamięci, spostrzegawczości. A czy może pomagać zapamiętać treści z podstawy programowej? Oczywiście! To przecież gra dydaktyczna!

“Memory Match” na różnych przedmiotach

  • Gra memory świetnie sprawdzi się na lekcjach języków obcych – nie tylko do powtórek, ale także do wprowadzania nowych słówek. Do raz przygotowanego ćwiczenia możemy wracać na kolejnych lekcjach.
  • Na języku polskim dzięki grze memory utrwalimy pisownię wyrazów z trudnością ortograficzną (parą będzie obrazek i słowo), zapoznamy uczniów z biografią pisarza, połączymy archaizm ze współczesnym odpowiednikiem, a bohaterów literackich w pary. Możliwości wykorzystania bez liku!
  • Na matematyce w klasach młodszych możemy poćwiczyć tabliczkę mnożenia, czy rozpoznawanie cyfr rzymskich. Uczniowie klas starszych mogą doskonalić liczenie w pamięci, utrwalić wiadomości z geometrii.
  • “Memory Match” z pewnością przypadnie do gustu także nauczycielom biologii i geografii. Geograficzne memory są bardzo popularne – w ten sposób uczniowie poznają flagi, stolice, nazwy stolic (https://tiny.pl/tfhpd) itd.. Biolog z kolei przygotuje memory dotyczące choćby budowy komórki. A może uczniowie w ten przyjemny sposób poznają nazwy pierwiastków chemicznych?

Nie tylko najmłodsze dzieci uczą się, bawiąc. Dzięki grze “Memory Match” sprawimy, że uczniowie bawiąc się, zdobędą nową wiedzę i opanują nowe umiejętności. Wystarczy kilka minut, a kolorowa grafika, zabawna animacja i muzyka podkreślająca charakter zabawy zamienią naszą lekcję w ekscytującą przygodę.

Magdalena Krupińska

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #2064a1;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 350px;}