Z cyklu “Przepis na lekcję” Odcinek 6. Kostka

Z cyklu “Przepis na lekcję” Odcinek 6. Kostka

Z cyklu “Przepis na lekcję”
Odcinek 6.
Kostka

Przepis na lekcję z kostką, znaną nam doskonale z gier planszowych, jest niezwykle prosty, zaledwie kilkuskładnikowy, ale za to z nieskończenie dużą liczbą wariacji smakowych 🙂 Kostka w SMART Notebook (ang. dice) jest bowiem lepsza od tej analogowej – możemy ją dowolnie powiększać, powielać, a co ważniejsze, na polach wpisywać swoją treść, a nawet umieszczać zdjęcia.

Składniki:

  • SMART Notebook;
  • Galeria – Lesson Activity Examples –  Interaktywne i multimedia – Dice;
  • dowolne zdjęcia, jeśli chcemy.

Przygotowanie:

  • Uruchom program SMART Notebook (SN, wersję 16 lub nowszą. Aktualna to 19).
  • Kliknij ikonkę Galerii (obrazek) a następnie Lesson Activity Examples.
  • Z zakładki “interaktywne i multimedia” wybierz “Dice” i przeciągnij ją na stronę roboczą.
  • Jeśli chcesz mieć zwykłą kostkę z kropkami, nic nie musisz robić. Aby edytować kostkę, kliknij na ikonkę koła zębatego.

  • Plusem i minusem zmieniasz liczbę kostek. Będą one jednakowe (ten sam tekst/obraz) i będą się uruchamiały jednocześnie. Ta wersja kostki świetnie się sprawdzi na lekcji matematyki w klasach I-III.
  • Przycisk “Tradycyjny” –  zwykła kostka z kropkami.
  • Tekst –  dodaj swój tekst, klikając na poszczególne pola.
  • Niestandardowy –  kostka ze zdjęciami. Przeciągnij zdjęcia na pola (na przykład z galerii. Możesz też skorzystać z wyszukiwarki obrazów, którą znajdziesz w dodatkach –  ikonka puzzla).

  • Kolory –  kliknij, aby zmienić kolor kostki.
  • Powiększ/zmniejsz kostkę, przeciągając jej prawy dolny róg.

Wskazówki

Początek/koniec lekcji

  • Aby zwiększyć zainteresowanie tematem lekcji, przygotujmy kostkę jako pierwsze ćwiczenie lekcji. Podzielmy temat na grupy/słowa i wpiszmy je w polach kostki. Dzięki temu od początku uczniowie będą aktywni. Temat nie zostaje podany, uczniowie muszą go sobie wylosować i złożyć.
  • Kostkę można uruchomić także już po podaniu tematu, ale jeszcze przed celami. Zamiast kropek będą pytania/zadania, np. Co już wiesz na ten temat?; O czym będzie ta lekcja? Zadaj pytanie do tematu; Przekonaj nas, że ten temat jest ważny. To dobry sposób do rozmowy o tym, po co się uczymy. Ćwiczenie można wykorzystać kilka razy w semestrze. Jeśli 1-3 dzieci podejdzie do tablicy, zabawa będzie trwała nie dłużej niż 5 minut. Pytania można zmienić tak, aby dotyczyły nowego działu z podręcznika. 
  • Kostka świetnie sprawdzi się jako podsumowanie lekcji, także poprzedniej. Na ściankach wpisujemy pytania/zadania.
  • Znana z oceniania kształtującego kostka ewaluacyjna –  na ściankach wpisujemy 6 pytań o stopień zrozumienia lekcji, co uczniowie zapamiętali, co im się podobało, co było według nich zbędne itd…

Przedszkole i edukacja wczesnoszkolna

Bez wątpienia wiele pomysłów na wykorzystanie kostki znajdą nauczyciele wychowania przedszkolnego i uczący w klasach I-III.

  • Kostki tradycyjne (z kropkami) polecam na zajęcia matematyczne. Zadaniem dzieci jest dodanie kropek z kilku kostek. Warto powielić jedną kostkę tak, aby “turlały się” jednocześnie (znak plusa w ustawieniach kostki). 
  • Kostki z grafiką: np. na zajęcia z edukacji przyrodniczej. Przygotowujemy kostkę ze zdjęciami liści, kwiatów albo zwierząt, uczniowie losują obrazek, rozpoznają, a potem opisują. Do powtórzenia słówek na lekcji języka obcego: wklejamy zdjęcia przedstawiające przedmioty, których nazwy dzieci poznają na lekcji.

  • Kostki z tekstem: w pola wpisujemy literki/sylaby, uczniowie układają słowa rozpoczynając je wylosowaną literą lub sylabą; utrwalamy ortografię, wpisując w pola kostki wyrazy z trudnością ortograficzną. Uczniowie przepisują wylosowany wyraz do zeszytu i układają z nim zdanie.

Język polski

Omawianie lektury: uczniowie losują bohatera, którego następnie opisują. Jeśli klasa jest liczna, uczniowie losują bohatera dla swojej grupy.

  • Frazeologizmy – zapisujemy na tablicy frazeologizmy, zostawiając puste miejsca. Kostkę uzupełniamy brakującymi wyrazami. Uczeń podchodzi do tablicy, uruchamia kostkę i wpisuje wylosowane słowo do frazeologizmu.
  • Przypadki – na ściankach wpisujemy wszystkie przypadki oprócz mianownika. Uczniowie losują przypadek, następnie podają jego pytania i odmieniają rzeczownik.
  • “Turlane opowiadanie” – uczniowie losują bohatera, czas, miejsce, zdarzenie a następnie piszą opowiadanie. Kostki możemy uzupełnić słowami lub symbolicznymi obrazami.

Czy to wszystkie pomysły na kostkę? Na pewno nie! Jeśli masz swój pomysł na lekcję z wykorzystaniem tego narzędzia, podziel się z innymi nauczycielami. Znajdziesz nas na Facebooku: https://www.facebook.com/TSwMK/.

Miłego turlania!

Magdalena Krupińska

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #2064a1;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 350px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}