Z cyklu “Przepis na lekcję”
Odcinek 6.
Kostka
Przepis na lekcję z kostką, znaną nam doskonale z gier planszowych, jest niezwykle prosty, zaledwie kilkuskładnikowy, ale za to z nieskończenie dużą liczbą wariacji smakowych 🙂 Kostka w SMART Notebook (ang. dice) jest bowiem lepsza od tej analogowej – możemy ją dowolnie powiększać, powielać, a co ważniejsze, na polach wpisywać swoją treść, a nawet umieszczać zdjęcia.
Składniki:
- SMART Notebook;
- Galeria – Lesson Activity Examples – Interaktywne i multimedia – Dice;
- dowolne zdjęcia, jeśli chcemy.
Przygotowanie:
- Uruchom program SMART Notebook (SN, wersję 16 lub nowszą. Aktualna to 19).
- Kliknij ikonkę Galerii (obrazek) a następnie Lesson Activity Examples.
- Z zakładki “interaktywne i multimedia” wybierz “Dice” i przeciągnij ją na stronę roboczą.
- Jeśli chcesz mieć zwykłą kostkę z kropkami, nic nie musisz robić. Aby edytować kostkę, kliknij na ikonkę koła zębatego.
- Plusem i minusem zmieniasz liczbę kostek. Będą one jednakowe (ten sam tekst/obraz) i będą się uruchamiały jednocześnie. Ta wersja kostki świetnie się sprawdzi na lekcji matematyki w klasach I-III.
- Przycisk “Tradycyjny” – zwykła kostka z kropkami.
- Tekst – dodaj swój tekst, klikając na poszczególne pola.
- Niestandardowy – kostka ze zdjęciami. Przeciągnij zdjęcia na pola (na przykład z galerii. Możesz też skorzystać z wyszukiwarki obrazów, którą znajdziesz w dodatkach – ikonka puzzla).
- Kolory – kliknij, aby zmienić kolor kostki.
- Powiększ/zmniejsz kostkę, przeciągając jej prawy dolny róg.
Wskazówki
Początek/koniec lekcji
- Aby zwiększyć zainteresowanie tematem lekcji, przygotujmy kostkę jako pierwsze ćwiczenie lekcji. Podzielmy temat na grupy/słowa i wpiszmy je w polach kostki. Dzięki temu od początku uczniowie będą aktywni. Temat nie zostaje podany, uczniowie muszą go sobie wylosować i złożyć.
- Kostkę można uruchomić także już po podaniu tematu, ale jeszcze przed celami. Zamiast kropek będą pytania/zadania, np. Co już wiesz na ten temat?; O czym będzie ta lekcja? Zadaj pytanie do tematu; Przekonaj nas, że ten temat jest ważny. To dobry sposób do rozmowy o tym, po co się uczymy. Ćwiczenie można wykorzystać kilka razy w semestrze. Jeśli 1-3 dzieci podejdzie do tablicy, zabawa będzie trwała nie dłużej niż 5 minut. Pytania można zmienić tak, aby dotyczyły nowego działu z podręcznika.
- Kostka świetnie sprawdzi się jako podsumowanie lekcji, także poprzedniej. Na ściankach wpisujemy pytania/zadania.
- Znana z oceniania kształtującego kostka ewaluacyjna – na ściankach wpisujemy 6 pytań o stopień zrozumienia lekcji, co uczniowie zapamiętali, co im się podobało, co było według nich zbędne itd…
Przedszkole i edukacja wczesnoszkolna
Bez wątpienia wiele pomysłów na wykorzystanie kostki znajdą nauczyciele wychowania przedszkolnego i uczący w klasach I-III.
- Kostki tradycyjne (z kropkami) polecam na zajęcia matematyczne. Zadaniem dzieci jest dodanie kropek z kilku kostek. Warto powielić jedną kostkę tak, aby “turlały się” jednocześnie (znak plusa w ustawieniach kostki).
- Kostki z grafiką: np. na zajęcia z edukacji przyrodniczej. Przygotowujemy kostkę ze zdjęciami liści, kwiatów albo zwierząt, uczniowie losują obrazek, rozpoznają, a potem opisują. Do powtórzenia słówek na lekcji języka obcego: wklejamy zdjęcia przedstawiające przedmioty, których nazwy dzieci poznają na lekcji.
- Kostki z tekstem: w pola wpisujemy literki/sylaby, uczniowie układają słowa rozpoczynając je wylosowaną literą lub sylabą; utrwalamy ortografię, wpisując w pola kostki wyrazy z trudnością ortograficzną. Uczniowie przepisują wylosowany wyraz do zeszytu i układają z nim zdanie.
Język polski
Omawianie lektury: uczniowie losują bohatera, którego następnie opisują. Jeśli klasa jest liczna, uczniowie losują bohatera dla swojej grupy.
- Frazeologizmy – zapisujemy na tablicy frazeologizmy, zostawiając puste miejsca. Kostkę uzupełniamy brakującymi wyrazami. Uczeń podchodzi do tablicy, uruchamia kostkę i wpisuje wylosowane słowo do frazeologizmu.
- Przypadki – na ściankach wpisujemy wszystkie przypadki oprócz mianownika. Uczniowie losują przypadek, następnie podają jego pytania i odmieniają rzeczownik.
- “Turlane opowiadanie” – uczniowie losują bohatera, czas, miejsce, zdarzenie a następnie piszą opowiadanie. Kostki możemy uzupełnić słowami lub symbolicznymi obrazami.
Czy to wszystkie pomysły na kostkę? Na pewno nie! Jeśli masz swój pomysł na lekcję z wykorzystaniem tego narzędzia, podziel się z innymi nauczycielami. Znajdziesz nas na Facebooku: https://www.facebook.com/TSwMK/.
Miłego turlania!
Magdalena Krupińska