Aplikacje internetowe do wykorzystania w pracy z tablicą SMART

Aplikacje internetowe do wykorzystania w pracy z tablicą SMART

Tablica SMART posiada opcję wstawiania łączy, w tym linków do stron internetowych. W związku z tym możemy uatrakcyjnić nasze lekcje, korzystając z różnych darmowych aplikacji internetowych. Przedstawię te, z których korzystam najczęściej i omówię, jak można je wykorzystać na lekcjach.

Voki

Obecnie Voki jest widżetem, który pojawił się w nowej wersji oprogramowania Notebook.11, więc można utworzone przez siebie awatary umieścić bezpośrednio w tworzonej przez nas lekcji. Korzystałam z tej aplikacji, kiedy jeszcze takiej możliwości nie było, wstawiając łącza do stworzonej przeze mnie postaci. Voki to ciekawe narzędzie do tworzenia mówiących awatarów. Żeby z niego korzystać, musimy założyć swoje konto, klikając na REGISTER na stronie http://www.voki.com/ .  Następnie logujemy się, wpisując swój e-mail i hasło. Klikamy na CREATE A NEW VOKI, a następnie wybieramy u góry CUSTOMIZE YOUR CHARACTER. Klikając na pierwszą ikonkę wybieramy swojego bohatera. Możemy być kobietą, mężczyzną, postacią z kreskówki lub zwierzątkiem. Możemy naszemu bohaterowi zmienić fryzurę, usta, oczy, ubrania, itp. Kiedy wybraliśmy już postać, zamykamy to okno w prawym górnym rogu. Teraz wstawiamy głos naszemu bohaterowi (GIVE IT A VOICE).Możemy nagrać głos przez telefon, wprowadzić tekst przez klawiaturę , nagrać wypowiedź lub dodać nagrany wcześniej plik audio. Kiedy wprowadzamy tekst pisany na klawiaturze, wybieramy język i osobę, która przeczyta nasz tekst. Klikamy DONE.  Mamy jeszcze możliwość zmiany tła obrazka i jego ramki. Nadajemy tytuł naszemu awatarowi i klikamy SAVE. Teraz możemy pobrać kod embed, zamieścić naszego awatara w pliku Notebooka, na naszej stronie internetowej, Twinspace, Facebooku czy Twitterze albo wysłać go znajomemu. Uczę języka polskiego, więc tej aplikacji używam głównie do rozpoznawania wypowiedzi bohaterów literackich. Wydaje mi się jednak, że ta aplikacja będzie najbardziej przydatna nauczycielom języków obcych. Dzięki temu, że Voki mogą być tworzone w wielu językach, nauczyciel języka obcego może stworzyć cały zbiór postaci, prezentując uczniom wzorcową wymowę różnych wypowiedzi.

 

Dvolver

Kreator filmów rysunkowych Dvolver to bardzo prosty sposób na utworzenie krótkiego filmu rysunkowego. Można go wykorzystać do  tworzenia animowanych dialogów, szczególnie w języku obcym, co na pewno uatrakcyjni lekcje. Niestety, program nie uwzględnia polskich liter. W aplikacji nie trzeba się rejestrować. Wchodzimy na stronę www.dvolver.com i klikamy Make a Movie. Na początku wybieramy tło naszego filmu i niebo oraz klikamy NEXT w prawym dolnym rogu. Następnie wybieramy interakcję (spotkanie dwóch postaci, samotną postać) i znowu klikamy NEXT. Teraz wybieramy bohaterów filmu i znowu klikamy NEXT. Wpisujemy tekst rozmowy (maksymalnie 100 znaków w linii). Możemy wpisać po trzy kwestie dla jednego bohatera. Następny krok to dodawanie muzyki, ale w tym samym oknie możemy też na dole dodać nową scenę ADD NEW SCENE.  W każdej chwili możemy cofnąć się do poprzednich czynności, klikając BACK i coś zmienić. Wybieramy muzykę i klikamy FINISH MOVIE. Teraz wybieramy sposób pojawiania się tytułu. Wprowadzamy tytuł filmu, imię i nazwisko reżysera. Klikamy PREVIEW AND SEND MOVIE. Film można komuś przesłać (jeżeli chcemy uzyskać link do naszego filmu, jest to czynność konieczna, ja wysyłam po prostu do siebie). W ramki wpisujemy adresy e-mail. Następnie klikamy SEND.  Możemy też skopiować kod embed z ramki  i wstawić film bezpośrednio na bloga czy naszą stronę internetową. Oczywiście, kiedy chcemy film umieścić w pliku Notebook, musimy wstawić link jako łącze. Z aplikacją warto zapoznać naszych uczniów. Nauczyciele języka obcego bardzo często zadają uczniom redagowanie dialogów. Można to zadanie uatrakcyjnić, prosząc uczniów, by przygotowany przez siebie dialog wgrali w film i przesłali nauczycielowi. Nauczyciel wstawia otrzymane linki w oprogramowanie tablicy i na lekcji prezentuje dialogi. Animacja o tablicy SMART Board : http://www.dvolver.com/live/movies-735748 .

 

Jigsawplanet

Proste puzzle z obrazów tworzę sama, wykorzystując funkcję oprogramowania Notebook „Przechwytywanie ekranu”. Kiedy jednak chcemy się pobawić z uczniami bardziej skomplikowanymi układankami, proponuję użycia aplikacji Jigsawplanet. Jest to bardzo proste narzędzie  do tworzenia puzzli w Internecie. W aplikacji można, ale nie trzeba się logować. Wchodzimy na stronę http://www.jigsawplanet.com/   i klikamy CREATE u góry. Klikając na PRZEGLĄDAJ, wybieramy obraz z komputera. Klikamy dwa razy na wybrany obraz, adres obrazka pojawi nam w okienku PRZEGLĄDAJ. Następnie wybieramy liczbę puzzli a potem ich kształt. Oczywiście do ułożenia na lekcji wybieramy opcje puzzli łatwych do układania, żeby nie trwało to za długo. Zapisujemy naszą pracę CREATE. Klikamy na SHARE i tu możemy puzzle wysłać na Facebook, Twitter, przesłać komuś jako e- mail lub pobrać link i kod embed, żeby je wstawić na stronę. Do wykorzystania na lekcji kopiujemy link i wstawiamy go jako łącze na stronę Notebooka. Aplikacje polecam szczególnie nauczycielom klas młodszych. Można zapisać jako obraz rysunek wykonany przez uczniów na tablicy lub zeskanować rysunek wykonany na papierze i zrobić z niego puzzle, satysfakcja dla uczniów olbrzymia. Puzzle logo SEE: http://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=31ad5368902e .

 

Toondoo

Toondoo to aplikacja do tworzenia internetowych książek z komiksami. Żeby skorzystać z aplikacji, musimy się zarejestrować, a następnie zalogować na stronie http://www.toondoo.com/ Następnie klikamy na CREATE u góry z prawej strony ekranu, by rozpocząć tworzenie naszego komiksu. Kiedy wybierzemy interesujący nas szablon, otwiera się okno główne naszego projektu. Na górnym pasku mamy opcje wyboru tła, postaci, przedmiotów, wstawiania chmurek wyrazowych, itp. Zaczynamy od wybory tła, które przeciągamy na obszar tworzenia komiksu. Kolejnym etapem jest wybranie interesujących nas postaci. Wszystkie wstawiane przez nas obiekty można przesuwać, zwiększać, zmniejszać, obracać, przycinać, edytować, służy temu pasek na dole. Teraz wstawiamy teksty (możliwość używania polskich liter).Na końcu zapisujemy stworzoną przez nas stronę, korzystając z przycisku Toondoo Main Menu w lewym górnym rogu, klikając na SAVE. W ten sam sposób przygotowujemy kolejne strony naszego komiksu. Kiedy wszystkie strony naszego komiksu są gotowe, z górnego menu wybieramy Books, a następnie Create Book i przeciągamy przygotowane przez nas wcześniej strony do naszej książki. Całość projektu zapisujemy, nadając tytuł komiksowi i pobieramy embed lub link do naszego komiksu. W ten sposób możemy tworzyć krótkie historyjki uatrakcyjniające nasze lekcje. Wykorzystałam tę aplikację między innymi na lekcji o fraszkach, przerabiając na komiksy wybrane fraszki. A oto przykład pracy http://www.toondoo.com//ViewBook.toon?bookid=382254

 

Myślę, że warto pobawić się tymi aplikacjami, żeby uatrakcyjnić nasze lekcje. Szkoda, że jedynie Voki można od razu wstawić na stronę oprogramowania tablicy. Być może w kolejnej wersji Notebooka będzie można wkleić embed dowolnej aplikacji internetowej bezpośrednio w plik naszej lekcji.

 

Ewa Hrybacz

Lider Edukacji Interaktywnej SMART

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #2064a1;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 350px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}