Pomysł na wykorzystanie programu Glogster w pracy z uczniami i z tablicą interaktywną

Pomysł na wykorzystanie programu Glogster w pracy z uczniami i z tablicą interaktywną

Glogster to prosty program do tworzenia interaktywnych plakatów on-line. Na takim plakacie można umieścić tekst, grafikę, animacje, pliki audio, linki do stron www, filmy z YouTube. Przykłady plakatów przygotowanych w programie Glogster: http://gimmor.edu.glogster.com/gimnazjum-w-morawicy/  oraz  http://gimmor.edu.glogster.com/bezpieczestwo-w-internecie/.

 

 

Program ten to ciekawy pomysł na pracę na lekcji. Nie tylko możemy stworzyć plakat, ale możemy również w ciekawy sposób zaplanować pracę w zespołach w trakcie lekcji. Przygotowujemy wtedy plakat w taki sposób, aby jego poszczególne części, np. grafika lub tekst, odsyłały uczniów do innych stron www lub kryły różne polecenia. Przykładem takiego plakatu jest: http://gimmor.edu.glogster.com/zagroenia-w-sieci/. W ten sam sposób możemy także zaplanować realizację projektu przedmiotowego lub zaprezentować efekty realizacji takiego projektu. Przykładem realizacji projektu z wykorzystaniem Glogstera jest mini projekt „Ciekawostki o liczbach” realizowanego w Gimnazjum w Morawicy, a przeznaczonego dla uczniów o mniejszych możliwościach edukacyjnych. Adres do strony internetowej z gotowym projektem: http://gimmor.edu.glogster.com/ciekawostki-o-liczbach/. W fazie przygotowującej realizację projektu nauczyciel pracował z całą grupą przy tablicy interaktywnej, później uczniowie w domu przygotowywali plakaty, a na koniec przy tablicy interaktywnej następowało połączenie plakatów uczniów z plakatem głównym. Sposób realizacji projektu został zaprezentowany za pomocą oprogramowania SMART Notebookhttp://exchange.smarttech.com/details.html?id=8dcbdf78-a933-40af-9558-6d3a85a54f07. Plakaty uczniowie mogą też tworzyć bezpośrednio przy tablicy interaktywnej. Można w ten sposób wykonać plakat, będący rezultatem pracy całej klasy lub zaprezentować np. efekty pracy metodą burzy mózgów itp. Wszystko zależy od pomysłowości nauczyciela. Ciekawym doświadczeniem dla nauczyciela jest tworzenie, przy tablicy interaktywnej, jednego wspólnego plakatu przez wszystkich uczniów klasy.

Samo przygotowanie plakatu jest bardzo proste. Aby utworzyć własny plakat, należy zarejestrować się na stronie http://www.glogster.com. W Glogsterze możemy założyć konto płatne i bezpłatne. Oczywiście wersja bezpłatna jest uboższa. Oferuje nam zamieszczanie tekstu, grafiki, animacji, hiperłącz, plików video i plików audio, co w zupełności wystarcza do pracy z uczniami. Wersja pełna i płatna oferuje dodatkowo możliwość zamieszczania plików Word, PowerPoint, PDF i Excel. Po zalogowaniu możemy przystąpić do pracy. Zaczynamy od kliknięcia na przycisk „Create New Glog”. Wybieramy jeden z dostępnych szablonów i uzupełniamy go treścią. Klikając na TOOLS otrzymujemy dostęp do menu, w którym: WALLumożliwia nam wybór tła plakatu, TEXT – wpisywanie tekstu, GRAPHICS – wstawianie grafiki i animacji, IMAGE – wstawianie zdjęć, VIDEO – umożliwia dodawanie do plakatu filmu z You Tube. Do każdego elementu plakatu możemy dołączyć link, który będzie łączyć nas z inną stroną www. Za pomocą mechanizmu „przeciągnij i upuść” wszystkie elementy możemy przemieszczać, obracać i zmieniać ich rozmiar. Na koniec całość zapisujemy. Mamy do dyspozycji wybór zapis w postaci prywatnej i w postaci publicznej. W trakcie zapisywania możemy pobrać kod, który umożliwi nam osadzenie plakatu na własnej stronie WWW, na Facebooku lub Twitterze.

Mariola Kosztołowicz

Lider Edukacji Interaktywnej (SEE)

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #2064a1;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 350px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}