Gra planszowa Monster Quiz

29 marzec 2017

Interesującym pomysłem na lekcje jest gra Monster Quiz. Została opracowana przez hiszpańskiego nauczyciela języka angielskiego Jose Luisa Castano i łączy w sobie grę planszową z aktywnością Monster Quiz dostępną w SMART Lab, dodatku do programu do tablic interaktywnych SMART Notebook. Niewątpliwą zaletą tej zabawy jest jej elastyczność. Możemy grać stosując opisane przez autora zasady, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby je modyfikować i dostosowywać do własnych potrzeb lub pomysłów.

Gra bardzo nas zaintrygowała i postanowiliśmy ją wypróbować podczas prowadzonych przez nas warsztatów pt. „Przegląd narzędzi interaktywnych wspierających zajęcia nauczania wczesnoszkolnego. Zabawy motoryczne i ruchowe wspierane komputerowo.”, który odbył się w ramach Konferencji Wojewódzkiej „Rozwojowy kontekst wczesnoszkolnej edukacji informatycznej” w Mielcu w dniach 17 - 18 marca 2017 roku.

Dostosowaliśmy zabawę tak, aby gracze – nauczyciele nauczania wczesnoszkolnego – mogli z jednej strony poznać sama grę i inne pomoce dydaktyczne, a z drugiej dobrze się bawić. Wykorzystaliśmy w tym celu Tiggly (http://www.tiggly.com/) oraz iMO LEARN (http://www.i3-learning.com/pl/products/hardware/i3-imo-learn) oraz oczywiście masę quizów przygotowanych przez nas w SMART Lab, dodatku do programu Notebook. Niemniej ważnym celem było pokazanie jak wszystkie te elementy można wykorzystać w czasie zajęć nie tylko razem, ale również każdy z osobna.

Największym zaskoczeniem dla drużyn była nauka nazw kształtów w języku hiszpańskim i liczenia od 1 do 10 w języku japońskim. Te zadania nauczyciele realizowali poprzez zabawę systemem Tiggly na tabletach. Na zakończenie były quizy, które sprawdzały rezultaty nauki. Zwycięska drużyna otrzymywała punkt w postaci jaja potwora.

Spora porcja śmiechu i gorącej rywalizacji pojawiała się przy zadaniach ruchowych wykonywanych przy pomocy „kostek – siedzisk” systemu iMO LEARN. Zawodnicy musieli wykazać się refleksem, koordynacją ruchową i umiejętnościami w zakresie wykonywania w pamięci działań arytmetycznych oraz rozpoznawania części mowy. Były to prawdziwe zawody łączące ruch fizyczny z uczeniem się.

Każdy z dwóch warsztatów był półtoragodzinnym czasem wytężonej pracy, ale również wspaniałej zabawy zarówno dla nas, jak i dla uczestników – graczy, co potwierdziły przeprowadzone na koniec każdego spotkania ankiety. Dla każdej drużyny znalazły się drobne nagrody za zajęcie miejsc na podium oraz upominki pocieszenia dla przegranych. Mamy nadzieję, że dołączone zdjęcia chociaż w części oddają to co działo się w czasie warsztatu.

Cała gra została udostępniona przez autora nieodpłatnie pod adresem http://blearning.eradigital.es/index.php/2015-02-12-17-20-43/37-monster-quiz-the-board-game?showall=&start=3. Tam znajduje się opis gry oraz wszystkie niezbędne elementy (plansza, pionki i inne) w formie plików graficznych do wydrukowania. Zachęcamy do wykorzystania jej podczas zajęć.