Moje doświadczenia ze spotkania liderów edukacji interaktywnej SMART (SEE) w Kanadzie

Moje doświadczenia ze spotkania liderów edukacji interaktywnej SMART (SEE) w Kanadzie

SEE Summit 15-21 lipiec 2012 w Calgary, Kanada

 

 

Jeszcze kilka lat temu wydawał się to marzeniem ściętej głowy. A tu 26 kwietnia 2012 roku wiadomość od Deeny Zenyk, Program Manager’a z SMART Technologies informująca mnie o tym, że zostałam zakwalifikowana do udziału w światowej konferencji Liderów Edukacji SMART. I zaczął się stres, nie do końca wiedziałam czego się spodziewać po tak wielkim wydarzeniu, co należy przygotować, jakie umiejętności posiadać, ogólnie rzecz biorąc – mętlik w głowie, radość mieszająca się z przerażeniem. Całe szczęście maj i czerwiec są dla nauczycieli bardzo aktywnymi miesiącami i zanim się spostrzegłam siedziałam już w samolocie do Kanady.

Kolejne dni mineły w mgnieniu oka, każdego dnia o godzinie 8:00 zaczynały się wykłady, prezentacje, szkolenia i walka ze zmęczeniem jako że kończyliśmy pracę najczęściej ok. godziny 17-tej.

 

 

Po 23-godzinnej podróży w końcu dotarłam do hotelu Alma, który mieści się w samym sercu kampusu Uniwersytetu w Calgary. Miasteczko uniwersyteckie, bez przesady, wilkości niejednego osiedla w Toruniu wiec nie lada wyzwaniem było się z niego wydostać, jak się okazało następnego dnia. W związku z 8 godzinnym przesunięciem czasu obudziłam sie już o 5 nad ranem i o 9 wyruszyłam na rozpoznanie terenu. Tak się zaczęła wielka przygoda ze SMART’em w Kanadzie.

Konferencję otworzył sam President and CEO Tom Hodson, który z wielką pasją opowiadał o najświeższych „wynalazkach” SMART’a oraz planach na przyszłość, jak również o tym jak ważnym ogniwem w tak wielkim sukcesie SMART’a jesteśmy my, Liderzy Edukacji Interaktywnej SMART (SEE) na całym świecie. Następnie krótkie powitanie ze strony David’a Lapides, dyrektora i managera ds. edukacji i czas zabrać się do pracy.

 

 

Podczas pierwszych warsztatów stworzyliśmy naszą „idealna klasę”, która jak się poźniej okazało, dzięki produktom SMART nie jest tylko marzeniem. Co więcej, nasze ”wymysły” o zainstalowaniu 2, 3 lub wiecej tablic w sali, dołożeniu kilku stolików SMART, połaczenie wszystkiego bezprzewodowo i stowrzenie interaktywnej współpracy między uczniami, nauczycielami, rodzicami i całą społecznością szkolną jest realnym „marzeniem”, już praktykowanym do pewnego stopnia w kilkunastu szkołach, które biorą udział w programie SMART Showcase School.

 

 

Każdy kolejny dzień przynosił coś nowego, dzień drugi upłynął pod znakiem oprogramowania SMART Notebook 11, podczas  którego ekspert Heather Lamb pokazała nam jaki potencjał kryje w sobie najnowsza wersja oprogramowania i jak w prosty sposób można ulepszyć swoje dotychczasowe lekcje. Notebook 11 hands-on session była chyba dla mnie jedną z najcenniejszych lekcji w jakich miałam szansę uczestniczyć. Kiedy wydawało nam się, że wiemy już bardzo dużo o produktach SMART Kimberlieh Doyle, Executive Briefing Program Manager zaprosiła nas na małą wycieczkę po siedzibie SMART’a gdzie zaprezentowane zostały najnowsze produkty oraz prototypy przyszłych narzędzi i rozwiązań technologicznych SMART’a. Jakoże część informacji nam przekazywanych objęta jest kaluzulą tajności nie mogę opowiedzieć szczegółów natomiast proszę mi wierzyć, po wizycie w tej części budynku zmienia się perspektywa patrzenia na technologię, pojęcię interaktywności nabiera nowego znaczenia, a definicja łączności w klasie nijak ma się do mojego dotychczasowego jej pojmowania. W wielkim skrócie – to co wydaje się niemożliwe SMART urzeczywistnia i podaje na tacy – naszym zadaniem jest tylko z tego korzystać. A żeby z tych wszystkich nowinek technologicznych efektywnie korzystać trzeba się nieustannie kształcić. Ale o tym SMART tez pomyślał tworząc społeczność online – SEE Online Community gdzie Liderzy Edukacji mogą zamieszczać swoje lekcje, komentarze, publikacje itp. SMART Technologies zadbał też o nauczycieli z Polski udostępniając nam platformę SMART Exchange, która pozwala na wymianę lekcji przygotowanych w SMART Notebooku oraz innych materiałów przydatnych do prowadzenia zajęć z tablicami interaktywnymi.

 

 

W następnych dniach omawialiśmy możliwości ubiegania się o granty i pozyskiwania środków na zakup narzędzi SMART, ponieważ każdy z nas boryka się z tym samym problemem – brakiem środków finansowych. Niezależnie od tego czy mieszkamy w USA, Kanadzie, Południowej Afryce czy Polsce problem jest taki sam – zbyt słabe wsparcie finansowe ze strony osób i instytucji dysponujących środkami pieniężnymi.

Tak upłynął kolejny dzień pracy w światowej siedzibie SMART’a jednakże czwartkowe popołudnie różniło się od poprzednich. SMART zorganizował nam fantastyczną kolację w stylu country. Oprócz tardycyjnej kanadyjskiej pieczonej wołowiny i puree ziemniaczanego mieliśmy możliwość zasmakowania prawdziwego życia na farmie, które okazało się trudniejsze niż przewidywaliśmy; złapanie owieczki na lasso wykraczalo poza nasze możliwości a in-line dancing przysporzył kłopotów z koordynacją nie jednemu z nas.

Po całym tygodniu ciężkiej pracy nadszedł piątek – dzień wypoczynku, dzień spędzony w przepięknym otoczeniu Rocky Mountains w miasteczku turystycznym Banff. Tam też dotarło do nas, że dobiegł końca tak bardzo wyczekiwany przez nas wszystkich tydzień, tych siedem magicznych dni, które dla mnie mają wartość nieocenioną. Nie tylko spełniło się moje marzenie o podejrzeniu SMART’a zza kulis ale przede wszystkim uwierzyłam, że technologia nie jest wymysłem młodych, ambitnych nauczycieli tylko narzędziem dzięki któremu nauka, nauczanie i satysfakcja z wykonywanej pracy mogą iść w parze. Za zdobycie tego jakże cennego doświadczenia chciałabym bardzo podziękować wszystkim organizatorom SEE Summit, ale przede wszystkim p. Danucie Borzeckiej, Doradcy Edukacyjnemu SMART na Europę Centralną i Wschodnią, dzięki której to wszystko było możliwe.

A oto tegoroczna grupa SMART’owców:

 

 

Katarzyna Rasiewicz

Lider Edukacji Interaktywnej SMART (SEE)

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #2064a1;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 350px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}