Aplikacja LearningApps.org z tablicą interaktywną SMART

Aplikacja LearningApps.org z tablicą interaktywną SMART

LearningApps.org jest bardzo ciekawą i prostą w użytkowaniu aplikacją Web 2.0, która w zastosowaniu z tablicą interaktywną może urozmaicić lekcję z każdego przedmiotu. Jest doskonałym pomysłem na zaktywizowanie uczniów, zainteresowanie ich tematem oraz na pobudzenie ich wyobraźni. Aplikacja ta wspomaga proces uczenia się i nauczania za pomocą małych interaktywnych modułów, które nauczyciel może tworzyć samodzielnie dla swoich uczniów, a później wykorzystywać je na lekcji z tablicą interaktywną. Ćwiczenia przygotowane w tej aplikacji mają ciekawą formę i jednocześnie różną od ćwiczeń interaktywnych proponowanych przez oprogramowanie Smart Notebook, co dodatkowo uatrakcyjni lekcję. Nauczyciel może również korzystać z gotowych propozycji opublikowanych już przez innych nauczycieli. Również uczniowie mogą wykazać się kreatywności i pomysłowością, przygotowując na lekcje własne propozycje ćwiczeń dla swoich kolegów. Za pomocą aplikacji LearningApps.org nie przygotowujemy całej jednostki lekcyjnej, lecz jej poszczególne elementy, które musimy później osadzić np. w prezentacji przygotowanej w oprogramowaniu Smart Notebook.

Aplikacja dostępna jest na stronie https://learningapps.org/. Możemy z niej korzystać bez zalogowania się, ale wówczas nie mamy pełnego dostępu do wszystkich jej możliwości. Nie logując się możemy, w zakładce Przeglądaj aplikacje, otworzyć materiały opublikowane przez innych nauczycieli. Dostępne materiały możemy przeglądać według ok. 30 kategorii, pokrywającymi się z przedmiotami szkolnymi. Możemy również utworzyć swój własny materiał, ale nie będziemy mogli go zapisać. Najlepiej zatem założyć własne konto, tym bardziej, że dostęp do platformy jest darmowy. Po założeniu konta możemy nie tylko zapisać i gromadzić w jednym miejscu swoje materiały interaktywne, ale możemy je również opublikować w sieci, tak aby były dostępne dla innych. Stworzone przez nas materiały będą udostępnione w zakładce Moje aplikacje, a linki do tych materiałów możemy umieszczać w serwisach społecznościowych lub na blogu. Nauczyciele, którzy chcą pracować z uczniami na stronie LearningApps.org, mogą z kolei w zakładce Moje klasy utworzyć klasy i założyć konta dla swoich uczniów. Dla każdej z klas zostanie wtedy przypisana strona, którą nauczyciel może wypełnić aplikacjami przeznaczonymi dla danej klasy – w zakładce Aplikacje dla mojej klasy. Uczniowie zobaczą materiały dla nich przeznaczone po kliknięciu zakładki Moja klasa. Po założeniu kont uczniowskich, uczniowie mają możliwość tworzenia własnych prac, które z kolei nauczyciel zobaczy w zakładce Aplikacje moich uczniów. Prace uczniów nauczyciel może opublikować w sieci. Należy tylko pamiętać o uzyskaniu od ich rodziców zgody na publikację.

Tworzenie własnego materiału zaczynamy od kliknięcia na zakładkę Tworzenie aplikacji, następnie wybieramy szablon, według którego chcemy utworzyć ćwiczenie interaktywne. Dostępnych jest ok. 26 różnych szablonów ćwiczeń interaktywnych oraz kilka innych narzędzi przydatnych nauczycielowi np. sondaż, mapa myśli, notatnik, plansza.

 

Po wybraniu szablonu, wypełniamy go treścią, która może być tekstem, grafiką, filmem, plikiem dźwiękowym. Wcześniej możemy jeszcze obejrzeć przykładowy materiał przygotowany według wybranego przez nas szablonu, co dodatkowo ułatwia nam pracę. Gdy ćwiczenie jest gotowe, klikamy Zobacz podgląd i zakończ. W tym momencie możemy sprawdzić, czy ćwiczenie nie zawiera błędów. Mamy możliwość ponownej edycji ćwiczenia w celu wprowadzenia poprawek lub zapisania gotowej już pracy – Zapisz aplikację. Opracowany przez nas materiał będziemy mieć dostępny w zakładce Moje aplikacje. Natomiast, aby nasza aplikacja była dostępna dla innych nauczycieli musimy ją dodatkowo opublikować, klikając na przycisk Opublikuj teraz aplikację. Możliwe jest również opublikowanie materiału później, niekoniecznie bezpośrednio po jego utworzeniu.

Przykładowe materiały przygotowane za pomocą LearningApps.org:

 

Posiadając w sali lekcyjnej tablicę interaktywną, warto poświęcić trochę czasu, aby zapoznać się z tym co oferuje nam LearningApps.org. Aplikacja ta razem z oprogramowaniem Smart Notebook zwiększa możliwości tablicy interaktywnej. Ponadto urozmaici lekcje, a uczniowie będą zaskakiwani co raz to nowymi pomysłami nauczyciela.

Mariola Kosztołowicz

Lider Edukacji Interaktywnej (SEE)

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #2064a1;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 350px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}